Checka in: Clarion Hotel Arlanda

Clarion Hotel Arlanda är hotellet för dig som vill börja din resa med det där lilla extra. För mig som ofta reser från Motala och ska med ett tidigt morgon- eller förmiddagsflyg så är det så skönt att kunna åka in till Arlanda redan kvällen innan. Det gör att jag kan vakna utvilad men minimerar också risken för tågstrul. Tyvärr så har det hänt både en och tre gånger att tåget har strulat – bland annat en morgon då tåget blev helt inställt bara en halvtimme innan vi skulle kliva på. Och det är vid sådana tillfällen som jag känner att jag mer än gärna har bra marginaler mellan transport och flygplatsen.

Fördelen med att även kunna njuta av en god hotellfrukost är bara en bonus. Hur trött jag än är på morgonen så försöker jag alltid att gå ned till bottenvåningen för att äta frukost på Clarion Hotel Arlanda. Min favorit är pannkakorna medan Kenny gillar omeletten som tillagas på plats efter dina egna önskemål. Även om jag måste erkänna att oftast så hinner vi aldrig med en riktig långfrukost – som vi alltid säger att vi ska göra.

Det finns inte så många olika alternativ att välja mellan när man vill bo på Arlanda. Vi har redan provat flera olika hotell av de som ligger lite utanför och då man måste åka shuttlebuss in till flygplatsen. Inget fel med det, men på morgonen så är det så mycket skönare att slippa det. Inför vår USA-resa så valde vi att bo på Clarion Hotel Arlanda. Jag hade dessutom längtat efter att prova deras utomhuspool under ett bra tag och det kändes bara rätt. Kenny lockades av deras bar/restaurang som ligger högt uppe med utsikt över start- och landningsbanorna.

Vi ville uppleva Clarion Hotel Arlanda

Eftersom vi ville uppleva mer av hotellet än att bara sova denna gång så valde vi att åka in extra tidigt till Stockholm. Där passade vi på att äta lunch och gå på en promenad till Scandinavian Photo. Under hela dagen så var det klarblå himmel och solsken, men vid femtiden så började även moln dyka upp. Det kändes lite oroväckande eftersom vi ju hade planerat att spendera kvällen vid poolen på Clarion Hotel Arlanda. Så vi lämnade Stockholm lite tidigare än vi tänkt och åkte ut till Arlanda för att förhoppningsvis ändå kunna spendera en stund vid poolen.

Flygbussarna ut till Arlanda

Från att ha klivit av flygbussen vid Terminal 4 så var det en bara kort promenad till Clarion Hotel Arlanda. Det ligger mitt i Sky City (mellan terminal 4 och 5). Det gick väldigt snabbt och smidigt att checka in så det dröjde inte alls länge innan vi stod inne på vårt rum. Vi hade en fin utsikt med överblick över start- och landningsbanorna. Jag hann ta några snabba bilder innan vi bytte om till badkläder och skyndade oss ned till poolen. Den ska tydligen hålla 29 grader året om, men jag vet inte om det var vi som var frusna av oss eller om det var något fel på temperaturen. Men några 29 grader i poolen var det tyvärr inte under denna kväll.

Läs mer: Boka rum på Clarion Hotel Arlanda

Stockholm
Promenad i Stockholm innan färden ut till Arlanda påbörjades
Vi är inte de enda som njuter av det vackra vädret
Vår vackra huvudstad
Utsikt från Clarion Arlanda
Utsikt mot kontrolltornet på Arlanda.

Pool Clarion Arlanda
“Ska jag hoppa i eller inte…?”

Pool

“Jadå, klart att jag ska!”

Clarion Arlanda

Tänk om jag hade vetat att dessa underbara Ecco-sandaler skulle bli så väl använda under våren och sommaren… <3

Sommarvädret försvann men vi hann bada ändå

När vi kom ned till poolområdet så hade det börjat blåsa och kändes allmänt kallt i luften. Sommarvädret som vi hade haft tidigare under dagen var som bortblåst.

Men nu var vi ju äntligen där vid poolen på Clarion Arlanda och bada skulle vi göra! Det var väldigt skönt att hoppa i vattnet även om det gärna hade fått vara några grader varmare i poolen.

Vädret blev bara sämre och sämre. Det både blåste och var kallt. Men vi var inte ensamma vid poolen utan fler och fler kom dit. Det är ju inte varje dag som man kan bada samtidigt som man har perfekt utsikt över alla inflygande plan på väg till Arlanda. För att underhålla oss och slippa tänka på vädret så gissade vi vilka bolag som flygplanen tillhörde. Jag gissade rätt på de flesta.

Efter en dryg timme i poolen så gav vi upp. Det var helt enkelt för kallt. Så vi gick tillbaka upp till vårt rum, duschade och bytte om. Sen njöt vi av utsikten från rummet en stund innan vi begav oss ut på Arlanda på jakt efter mat.

Clarion Hotel Arlanda
Skön säng…
och underbara kuddar!!

Tidsfördriv på en flygplats

Med en begynnande solnedgång så passade vi på att slå oss ned vid cafét som ligger utanför hotellet, jag kommer inte ihåg vad det heter men det ligger mitt i gången av Sky City. Svårt att missa.

Även där hade vi perfekt utsikt över alla flygplanen så Kenny beställde in en öl medan jag beställde in en chai te. Jag gillar ju inte riktigt te, utan hade tänkt beställa in en chai latte men råkade säga helt fel.

Så gissa om jag blev förvånad när jag fick in en kopp med vatten och en tepåse. Jag tvingade mig själv att dricka upp den för gratis var det minsann inte och det smakade väl inte helt otäckt ändå. Men jag föredrar ändå chai latte framför chai te.

Sen gick vi vidare till Kitchen & Table som är Clarion Hotel Arlandas restaurang. Då vi egentligen inte var så hungriga, vi hade ju nyligen ätit sushi, så valde vi att hoppa över middag. Kenny beställde istället in öl och jag valde en färgglad drink. Vi sa även att vi ska testa restaurangen vid ett annat tillfälle för vi har hört att den ska vara bra.

Flygplatsöl

Flygspaning

Flygplats

Kitchen & Table

Kitchen & Table Clarion Arlanda

Snabbfrukost på Hotel Arlanda Clarion

Förväntansfulla så gick vi och la oss hyfsat tidigt och vaknade upp utvilade och redo för vårt äventyr! Vårt flyg skulle lämna Sverige vid 10 och innan dess hade vi såklart planerat att njuta av frukosten. Jag älskar hotellfrukostar men det är inte alltid jag tycker att det är värt att stiga upp för. Jag är ingen morgonmänniska, enough said.  Men denna frukost tänkte jag inte missa!

Trots ambitionen att stiga upp lite extra tidigt så kom vi dit med ungefär en halvtimme till godo att njuta av frukosten. Och det kändes skönt att veta att vi befann oss inom kort räckhåll för incheckningsdiskarna och ingenting kunde få oss att missa flyget.

Utsikt från Clarion Arlanda

På väg till frukostbuffé

Frukost Clarion Arlanda

Frukost

clarion-arlanda-30

Dags att lugna nerverna inför flygresan

Med lite över en och en halv timme till godo så begav vi oss till incheckningsdisken för att lämna våra väskor. Kenny passade på att ta fram sin fickplunta för lite “lugna-nerverna-inför-flygresan”-medicin som han kallar det.

Sen mötte vi upp mina bröder, Jimmy och Tony, och begav oss till säkerhetskontrollen och gaten där flygplanet väntade på att få ta oss över atlanten.

Flygrädsla

Flygplan

SAS

Resten är historia.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 Comments

1. Så intressant läsning! Vi flyger ofta via Stockholm då vi far längre vägar, flyg från Helsingfors tenderar att vara mycket dyrare. Flera nätter har alltså spenderats på Arlanda flygfält – nästa gång ska vi definitivt pröva Clarion. Ser underbart ut!

1. Kul att du gillade inlägget. Jasså, är det så? Det visste jag inte. Men ja, då kan det ju vara ett bra alternativ med en övernattning på Arlanda innan flyg. Dock kanske det inte blir så mycket billigare då om man får lägga till kostnaden för hotellet. Men i alla fall, Clarion rekommenderas.

2. Vi gjorde samma sak nu, inför San Francisco-resan. Dök upp på Clarion Arlanda tidigt för att kunna njuta av poolen och bara få vara på hotellet en sväng och se oss om (vilket vi väldigt sällan gör). Skönt ställe det där men det där med Kitchen & Table blev vi faktiskt besvikna på. Surf n Turf:en känns otroligt fattig och sedan hade de inte särskilt bra koll på vad som faktiskt beställts. Trist, för den utsikten förtjänar något bättre.

Ändå. Mycket nöjd med att vi gav hotellet några timmar extra än att hetsa in så sent som möjligt. Kanske ännu viktigare med tanke på att vi skulle upp till en flight som lyfte 06:30… (så vi fick äta frukost i foajén).

1. Ja, visst är det härligt att slippa ta sig till Arlanda samma dag som man ska flyga. Och va tråkigt att ni blev besvikna på Kitchen & Table. Dock så är jag glad över att vi inte åt där ändå. Ja, utsikten var ju underbar. Där kunde man lätt spendera några minuter.. Eller timmar.

Och om ni skulle åka så tidigt så förstår jag att ni tyckte det var skönt att få några extra timmar att slappa på 🙂

3. Härligt inlägg! Jag gillar Clarion och har bott på deras hotell både i Stockholm och Oslo. Jag har däremot inte ätit på Kitchen & Table men har hört lite olika om det. På Clarion Malmö Live (som har en skybar på 25:e våningen) är det tydligen väldigt dyrt också. Fast så betalar man kanske för utsikten egentligen 😉 Angående poolen så var det tyvärr samma på Clarion Amaranten inne i Stockholm. Den inomhuspoolen var iskall så jag badade aldrig. Är för mycket av en badkruka för det.

1. Jag har också tidigare bott på ett av deras hotell i Stockholm och tyckte det var jättebra där med. Och nu blir jag sugen på att bo på Clarion Malmö Live. Skybar på 25:e våningen? Ja tack! 🙂 Men ja, ofta betalar man ju på något annat än just maten/drycken.

Du verkar ha haft lite sämre tur med poolen dock, jag är glad att det åtminstone var tillräckligt varmt för att bada en stund. Sen hade det nog säkert känts varmare om det inte blåst så mycket!

4. Ja men varför inte? Jag tycker också att jag får gå upp tidigt när jag är i Stockholm så kan mycket väl tänka mig att bo en natt vid Arlanda för att få lyxa lite extra. Verkar ju vara ett grymt hotell.

1. Ja, det var toppen! Har bott på flera hotell tidigare men detta vinner faktiskt med hästlängder. Och ja, även fast man bor i Stockholm så kan det ju vara värt att bo en natt på Arlanda, speciellt om man har ett tidigt morgonflyg.