Från Flaming Gorge till Jackson Hole - en resa genom coyboylandet Wyoming

Från Flaming Gorge till Jackson Hole – en resa genom coyboylandet Wyoming

Att göra research är ibland det bästa jag vet! Så när jag skulle planera vår första roadtrip genom USA så spenderade jag åtskilliga timmar med att gå igenom internet för att hitta de bästa och de vackraste platserna. Fast att på förhand välja ut alla platser som vi skulle stanna till vid visade sig snabbt bli en omöjlig uppgift. Det fanns ju så mycket att välja mellan! Problemet jag stod inför var inte att hitta olika platser att besöka, utan snarare tvärtom. Jag ville till för många platser och hade alldeles för lite tid.

Jag hade som mål att få till en ungefärlig plan då vi behövde förboka vissa boenden för att inte riskera att de platserna skulle vara fullbokade. Detta gällde speciellt för campingplatser i några av landets mest populära nationalparker. I övrigt så är USA ett land där det ofta går bra att boka boende i sista minuten.

82 mil och två dagar senare

Min reseplanering ändrades gång på gång och jag vet inte hur många nya versioner av dokumentet som jag skapade innan resan. Jag fick i alla fall till en bra planering och en delsträcka skulle ta oss från Moab i Utah till Gardiner i Montana. En resa på drygt 82 mil som skulle ta oss två dagar att köra. Sträckan verkade vara ganska tråkig vid första anblick på kartan, men det tog jag som en utmaning och hittade snabbt massor av oupptäckta pärlor. Bland annat Flaming Gorge National Recreation Area där vi även skulle övernatta.

Så kom dagen då all planering skulle bli verklighet, då tiden inte riktigt räckte till och då våra förutsättningar hade ändrats. Att välja mellan nationalparkerna Canyonlands och Arches visade sig vara omöjligt så det fick bli en tidig morgon med soluppgång i Canyonlands, för att skynda oss igenom ett stekande hett Arches på förmiddagen och även en stund på eftermiddagen. En liten stund kände bättre än ingenting. Klockan tickade på och vi lämnade inte Moab förrän sent på eftermiddagen. Inte alls så som det var tänkt.

Tony hade dessutom blivit sjuk kvällen innan och spenderade större delen av dagen i soffan på vår campervan. Han hade feber och mådde inte alls bra, så istället för att övernatta på Canyon Rim Campground med fantastisk utsikt över Flaming Gorge Reservoir så beslutade vi att det fick bli en natt på motell i Vernal istället. Det är nog jobbigt att ha feber utan att bo i en campervan. På väg in staden så ser vi ett tivoli längs vägen och bestämmer oss för att stanna till en stund. Det är ju ändå spontana stopp som dessa som gör en roadtrip till en spännande resa.

Vi kör längs Flaming Gorge Scenic Byway

Jag är dock inte alls missnöjd över det beslutet, för det resulterade även i att vi körde förbi en Boot Barn (som har blivit min favoritbutik). Jag ville så gärna köpa med mig ett par cowboyboots under resan och hade väl egentligen tänkt att jag skulle hitta bootsen lite senare under resan i Nashville. Men, istället så stannade vi till vid butiken i Vernal där jag hittade mina älskade boots! Kärlek vid första ögonkastet? Ungefär så, ja.

Efter det oplanerade shoppingstoppet så fortsatte vi mot Flaming Gorge Scenic Byway. Vi stannade till vid Red Canyon Visitor Center och längs några av utsiktsplatserna. Jag ville också åka förbi campingen lite snabbt bara för att se hur den såg ut i verkligheten. Det ska även finnas en fin utsiktsplats där nånstans att fotografera från. Det blir några bilder men jag hittar aldrig den där platsen. Det gör ingenting för någon timme senare så hittar vi en annan fin utsiktsplats efter att ha kört längs en ojämn grusväg. Tony kämpar sig ut för att ta några bilder innan han åter igen somnar i soffan.

Det blev snabbt eftermiddag och när vi skulle köra genom Sweetwater county i södra Wyoming så ville jag så gärna åka längs Pilot Butte Wild Horse Scenic Byway med förhoppningar om att möta de vilda hästarna där. Vi åkte förbi i närheten men vi såg inga vilda hästar då vi inte riktigt hade tid för att stanna och spana. Det krävdes dessutom helst en fyrhjulsdriven bil för att bege sig ut på de grusiga vägarna. Vår campervan var inte riktigt gjord för dåliga vägar, vilket vi hade upptäckt när vi besökte spökstaden Bodie i Kalifornien.

Sekunder blir minuter som blir timmar

Vi hade dessutom många mil kvar att köra innan vi kunde stanna för natten och det kändes bara som att sekunderna bara försvann ut i tomma intet. Eftermiddag blev till kväll och det var sent när vi äntligen stannade till i Jackson Hole för att fylla tanken. Då hade vi “endast” 23 mil kvar att köra med en beräknad tid på fyra timmar. Anledningen? Vi skulle köra rakt genom ett mörkt Yellowstone. Vi kunde inte stanna för att övernatta tidigare då vi inte bara hade bokat boende, men vi hade en tid att passa dagen efter. Med en guide. Som kostade oss ca 4000 kr. Vi visste ju redan hemma att det skulle bli ganska tajt att ta oss till Yellowstone, men vi var alla beredda att göra den uppoffringen för att hinna med parken. Så, vi hade egentligen inget annat alternativ än att köra hela vägen den kvällen.

Kenny och Tony sov i baksätet, medan Jimmy körde och jag spanade efter djur längs de slingriga, smala vägarna. Mörkret kom och foten på gaspedalen lättades lite. Att krocka med ett av de tusentals djur som finns i Yellowstone ville vi inte göra. Vi körde rakt genom den vackra parken som var dold av mörker, samtidigt som det var oväder längre fram uppe i Rocky Mountains. Ingen av oss har någonsin upplevt sådana blixtar som vi såg den kvällen. Hade vi haft tid så hade jag velat stanna och försöka fånga de på bild. Det dånade och bullrade och det kändes som att vi var mitt i ovädret fast vi nog ändå var en bra bit ifrån. Bergen förstärkte nog ljudet väldigt mycket och den kvällen kommer jag aldrig att glömma.

Jag och Jimmy pratade om allt möjligt för att inte bli trötta, medan de andra två sov igenom allt. Någonstans mitt inne i parken så ser vi båda två en stor, svart klump mitt på vägen. Någon sekund senare så är den borta. Vi är ensamma på vägen så vi stannar till för att försöka se om det är vad vi tror att det är. Jimmy försöker att rikta bilens strålkastare mot filuren medan jag försöker att väcka Kenny och Tony. För det är precis vad vi tror att det är, en björn! Med sömn i ögonen så försöker de två i baksätet att vakna till liv men de hinner inte se björnen innan den är spårlöst försvunnen.

Upprymda över att ha fått se en björn så har vi fått massor av ny energi till bilkörningen. Vi fortsätter i någon timme till innan vi äntligen däckar i vårt rum på Yellowstone Big Rock Inn i Gardiner, Montana. Klockan är då drygt två på natten och vår guide ska hämta oss om tre timmar. Men det är en annan historia.

Planerar du roadtrip i USA? Spana in denna sida med tips om alla Scenic Byways som finns där.