Hotel Renaissance Hamburg

En långweekend på Hotel Renaissance i mysiga Hamburg

När jag blev inbjuden att delta i kampanjen #ComeToHamburg så var jag först inte säker på om jag skulle eller ens kunde åka. Men det slutade med att jag faktiskt åkte, tillsammans med Kenny. Vi såg det som en chans att komma iväg, bort från den svenska julstressen och ja, jag måste erkänna att Tysklands julmarknader faktiskt lockade oss båda!

Men som ni alla säkert vet så kan det bli en dyr historia när man vill åka bort innan och runt jul. Vi hade till en början planer på att fira jul uppe i Norrland, men när flygbiljetter för två ligger på mellan 8000-10000 kr? Då läggs drömmarna om en vit jul undan igen. Nu blev det ju så att jag ändå hamnade uppe i norr över jul, men det är en annan historia.

Som sagt, att resa vid jul kan vara väldigt dyrt och jag kommer inte riktigt ihåg vad biljetterna till Hamburg skulle kosta för det slutade med att vi istället bokade våra flygbiljetter med Eurobonuspoäng hos SAS som lägligt nog hade en kampanj! Vi flög direkt från Linköping med byte på Kastrup i Köpenhamn och fick skiljas från 6000 bonuspoäng var. Lätt värt det!

Hotell Renaissance – mitt i smeten

Vi spenderade tre nätter på ett superfint hotell, Renaissance Hamburg Hotel, som låg mitt bland shoppingen. Även om vi inte så intresserade av att spendera all vår tid i butiker eller köpcentrum så var det ändå skönt att ha gångavstånd till det mesta. Speciellt alla julmarknader som fanns där! Så mysigt!

Vårt rum låg högst upp i byggnaden med utsikt över Hamburg. Man kunde gå ut på balkongen som egentligen kanske inte var en balkong och se ut över staden. Själva byggnaden som hotellet låg i var otroligt vacker och gammal och det återspeglades även inne i hotellet. Fina detaljer överallt. Vid receptionen så fanns det en mysig bar och lounge-område där vi hängde både en och två gånger.

Personalen var supertrevlig där och hjälpte till med både det enda och det andra – vi fick massor av tips om sevärdheter i Hamburg bland annat. Och så fick vi en karta! Jag älskar ju kartor, även om jag mest använder Google Maps nuförtiden. Men det är ändå något speciellt med papperskartor!

En bra start på morgonen

Frukosten serverades på två olika ställen och vi valde det som låg inne i restaurangen. Det kändes mysig och lite avskiljt när vi satt där i ett bås stort nog för ett större sällskap. Jag som inte dricker så mycket kaffe kunde inte låta bli att beställa in en latté när det ändå erbjöds. Utbudet på frukosten var också bra tyckte jag, det fanns både chokladcroissanter, bacon och prinskorv samt allt det andra som bara ska finnas på en frukost. Det enda jag saknade var mina älskade pannkakor men man kan inte få allt.

Att bara ta det lugnt och ta dagen som den kommer

Ni som känner mig vet också att jag gillar att klämma in så mycket som möjligt under en resa. Eller jag gjorde det. Nu under den senaste tiden så har det börjats ändra och jag har börjat uppskatta att faktiskt ta det lugnt under en resa. Det beror självklart på hurdan typ av resa det är, men nu när vi var i Hamburg så hade vi inte alls många planer utan vi tänkte att vi helt enkelt tar dagarna som de kommer.

När vi först kom till hotellet på fredagen så mötte vi Jennifer som är min kontaktperson på PR-byrån som anordrar #ComeToHamburg. Av henne så fick jag ett kuvert med lite inträdesbiljetter och vouchers, bland annat till Miniatur Wunderland som är bästa stället i Hamburg! Mer om det lite senare. Vi hade även tur och fick tillgång till vårt rum ganska snabbt, trots att vi kom fram vid 10-tiden. Det skulle egentligen ha tagit lite längre tid – vi blev bjudna på en kopp kaffe och precis när vi skulle lämna hotellet så fick vi ett samtal om att det var klart. Helt klart en bra start på dagen!

Vi bestämde oss för att bege oss ut ändå för att slippa folkmassorna på kvällen – dagens första destination var Miniatur Wunderland. Och det var även en av de två saker vi ville uppleva med Hamburg. Vi tog en taxi dit som kostade oss under 10 euro och vi var där på fem minuter. Det var rätt så lugnt inne, inte som när jag var där sist och man fick trängas sig fram, men det vi inte räknat med var att alla skolbarn i Hamburg även skulle vara där! Okej, kanske inte alla men väldigt många! Så det var hög ljudnivå där inne. Men kul! Så häftigt att vara där, jag älskar alla små mini-världar och det bästa av allt är ju att lilla Kiruna finns med!

Julmarknader överallt

Vårt andra mål med resan var att besöka minst en julmarknad vilket vi lyckades med utan problem. Vi hann med flera stycken för det fanns många som var precis bredvid varandra. Jättekul! Den första vi hamnade på hade vi inte ens planerat att besöka utan råkade bara gå förbi. Självklart var vi tvungna att köpa oss en mugg med Gluhwein då ingen av oss smakat det innan. Och tja, vad ska jag säga. Not my cup of tea precis, men för Kenny blev det några muggar.

Några av dom var dock för att han ville ha muggarna med sig hem, man fick nämligen lämna en deposition för varje mugg man köpte. Lämnade man tillbaka muggen så fick man tillbaka depositionen eller så kunde man behålla muggen. Jag köpte varm choklad med grädde hädanefter då det smakade mycket bättre!

St Pauli – En julmarknad för vuxna

Det är sån stor skillnad mellan svenska julmarknader och de tyska. I Tyskland är det mer fokus på mat, dryck och att umgås med vänner medan i Sverige känns det mer som att det är handeln som är i fokus. Både jag och Kenny gillade det tyska tänket och åker gärna tillbaka i år för mer julmarknader!

Vi besökte även St Pauli julmarknad som endast riktar sig till vuxna och det var en lite annorlunda upplevelse även om vi nog hade förväntat oss mer av just den marknaden. Det mest spännande som hände var nog att vi hamnade på en strippshow! Med en manlig dansare. Det fanns även några kvinnliga dansöser men mest fokus fick mannen, även av männen i publiken. Det var även en överförfriskad grabb som bestämt skulle upp på scenen och dansa… tills han blev ivägsläpad av några mindre roade vakter. Vi passade även på att gå en sväng längs Reeperbahn när vi ändå var i närheten.

Heimat Kitchen + Bar

Vi hann med tre middagar i Hamburg, två som intogs på Heimat Kitchen+Bar som tillhör hotellet 25 Hours Hotel Hafencity. Första kvällen så valde Kenny en wienerschnitzel medan jag tog kalvfrikadeller som serverades på en kålsallad. Den var otroligt god så sista kvällen så hamnade vi där efter många om och men – det är ibland svårt att välja restaurang när det finns så många. Och det var ju så gott…

Jag har även ätit på den restaurangen tidigare då jag besökte Hamburg för första gången och faktiskt bodde på det hotellet. Så jag kan varmt rekommendera det stället, bra mat till helt okej priser.

Speicher 52 på systerhotellet till Renaissance

Ena kvällen åt vi middag på den lite finare restaurangen Speicher 52. Även om det inte verkade vara någon speciell dresscode så kändes det som att här klädde man upp sig mer. Atmosfären var lite lugnare här också. Restaurangen hittar du vid Hamburg Marriott Hotel.

Det blev en tre rätters middag här och även om Kenny blev besviken när han inte fick sin ostbricka till efterrätt så var vi båda nöjda med maten här. Vi tog även en drink i baren utanför hotellet, det fanns en mysig barlounge här. En härlig kväll helt enkelt.

Följ mig gärna på Instagram och gilla min Facebook-sida Oh darling, let’s be adventurers för mer reseinspiration! Jag finns även på Bloglovin’ – följ mig där så missar du inga inlägg!

Jag besökte Hamburg genom presskampanjen #ComeToHamburg.
Som alltid så är alla åsikter, tankar, texter och bilder mina egna.