Sommarøy - en välbevarad hemlighet i norra Norge

Sommarøy – en välbevarad hemlighet i norra Norge

En plats som jag inte kände till innan jag kom till Tromsø var den lilla ön Sommarøy, Jag fick tipset av Vanessa (Snow in Tromso) som tidigare har bott i Tromsø. Så, vad är Sommarøy och vad var det som lockade mig dit?

Sommarøy är en liten ö som ligger lång västerut i Tromsö kommun. Själva tätorten hade 321 invånare den 1 januari 2017 och jag kan tänka mig att dom siffrorna är ganska aktuella även idag. För att komma ut till ön så åker du över en bro och det var en av sakerna som lockade mig att åka dit. Ön låg dessutom bara en kort omväg från min egentliga rutt som skulle ta mig från Tromsö till Senja.

Det andra som lockade mig med Sommarøy var alla vackra bilder på de vita sandstränderna. De finns både på ön men även i hela området runt ön. En av de populäraste sandstränderna ligger mellan Sommarøy och Brensholmen. Jag besökte dock aldrig den stranden.

Sommarøy är uppbyggt runt fiske och är alltså ett fiskeläge. Här finns massor av lokala fiskebåtar, en betydande fiskförädling och man exporterar stora mängder med sill och torsk. Turismen har även ökat mycket i området under de senaste året och idag finns även ett hotell på ön, med tillhörande söta “rorbuer”. Eller småstugor vid havet som en rorbu är. Jag bodde dock heller inte på hotellet utan tältade på Sommarøy Camping & Marina.

Det är en obemannad camping som i princip är en stor gräsplätt med tillhörande servicehus med toalett och dusch. Betalning sker via en automat utanför servicehuset och en tältplats kostade mig 150 NOK. Jag funderade på att bara campa på nån fin plats men kände att jag ändå ville ha nära till dusch och speciellt toalett. Det är faktiskt okej att vara bekväm av sig ibland.

På kvällen så var det en fantastisk solnedgång som jag faktiskt inte har så många bilder från. Jag satt i tältet och åt min sena kvällsmat samtidigt som jag såg himlen färga sig rosa och röd. Det är också okej att göra så ibland, att inte alltid stå på första parkett med kameran i hand.

Senare på kvällen så började det regna och det var så mysigt att ligga där i tältet och lyssna på regnet som smattrade mot tältduken. Jag lyssnade till det tills jag somnade. På morgonen så passade jag på att duscha för jag vaknade alldeles för sent för att hinna med morgonfärjan. Servicehuset kändes väldigt nytt och fräscht.

Jag passade också på att åka in till affären inne på ön, där jag köpte en gigantisk avocado och färskt bröd. Sen åkte jag över till grannön Hillesoy för att fotografera. Hade sett bilder av en gömd liten strand som jag ville besöka, men jag hittade ingenstans att parkera så ställde mig istället vid en vändplats och tog en sväng med drönaren. Jag hittade stranden och hade det varit bättre väder så hade jag nog försökt hittat en parkering och promenerat dit. Fast helst hade jag ju velat att det skulle vara strålande sol för det hade varit fint att bada där. Istället så började det regna strax efter att jag hade landat med drönaren.

Innan jag åkte över med färjan så fotograferade jag lite mer och passade på att äta lunch vid havet. Jag kom till färjeläget i Brensholmen ungefär en och en halvtimme innan avgångstid men är så glad för att jag gjorde det. Färjan är nämligen inte jättestor och när det var dags att börja åka på så var det en väldigt lång kö. Jag vet inte om alls ens kom med den turen. Jag kom i alla fall med och det är jag glad för.

Vill du läsa mer om min roadtrip genom tre länder? Det kan du göra under taggen “solo genom tre länder“.