Att känna sig som äventyrare på Survivor Island (Pulau Tiga)

Survivor Island är mest känd som den första ö där deltagarna i det engelska tv-programmat Survivor befann sig på. Ön heter egentligen Pulau Tiga men är mer känd som just Survivor Island idag. Vi hittade ön när vi gjorde research inför vår resa i Borneo och bestämde oss för att åka dit och se om den var lika härlig som den verkade vara på bilderna.

Vi började vår tre-dagars resa till Survivor Island (Pulau Tiga) med att vi var sena på morgonen. Tanken var att vi skulle ta bussen till Kuala Penyu och sedan båten ut till Survivor Island. Vi lyckades få tag i en taxi som tog oss till busstationen. Samtidigt så fick vi även ett erbjudande om att åka taxi hela vägen till vår slutdestination för ett bra pris. Det blev inte så att vi tog det erbjudandet vilket var lite synd..

Vi köpte våra biljetter till bussen och sen fick vi vänta. Och vänta. Tydligen så skulle bussen avgå ungefär 45 minuter senare än vad vi hade läst på internet. Det låter kanske inte så farligt och i Asien så får man nog stå ut med att vänta ibland.

Det var bara det att vi skulle med en båt! Och risken fanns att den inte skulle vänta på oss om vi var sena!

Bussen släppte av oss en bra bit från färjeläget och vi hade inget annat val än att börja promenera. Jag hade läst att det skulle gå minibussar som vi skulle kunna åka med ända fram, men det verkade inte stämma heller. Det kom i alla fall ingen minibuss och paniken började komma.. Vi hade ungefär 20 minuter på oss innan speedboaten skulle avgå. Och vi hade en mil kvar!

Helt plötsligt så stannade det en bil vid busshållplatsen där vi stod och väntade. En helt vanlig bil. En äldre man klev ut och frågade på dålig engelska om vi behövde skjuts. Det fanns inte så mycket tid att fundera så jag tackade ja efter att jag frågat om priset. RM5 per person kändes rimligt. Jag hade gladeligen betalat ännu mer bara vi skulle hinna med båten!

Resan gick bra i alla fall och vi hann med båten! Slutet gott, allting gott. Båtresan över till Pulau Tiga gick också bra och efter morgonens bussresa så kändes det skönt att sitta på båten och känna vinden fläkta i ansiktet. När vi anlände till ön så blev vi serverade ett glas med kall juice samtidigt som vi fick fylla i ett papper med våra uppgifter och checka in. Morgonens stress började sakta att försvinna.

Vår bungalow var mörk och inte världens fräschaste, men ändå helt okej för att bo i några dagar. Vi hade havsutsikt och bodde ungefär 30 meter från stranden. Det var bara att gå ner direkt till havet och bada, vilket vi gjorde både första och andra dagen.

Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, BorneoPulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, BorneoPulau Tiga / Survivor Island, Sabah, BorneoPulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo

En kort dagsutflykt till Mud volcano

Vi hann också med en promenad mitt ut i skogen där det skulle finnas ett ställe där man kunde bada i lera/gyttja. En så kallad mud volcano. Det var en väldigt rolig upplevelse under tiden som vi lekte omkring där.. Dagen efter så fick jag dock världens klåda över hela kroppen och det var inte lika roligt. Jag var tvungen att besöka ett apotek när vi kom tillbaka till Kota Kinabalu där jag fick några allergitabletter som tog bort all klåda. Jag vill inte ens veta vad som fanns i leran..

Läs mer inlägg om Borneo

Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo

Lugn och ro bland djurlivet på Survivor Island

Utanför vår bungalow så fanns det både apor och varaner. Vi bodde väldigt nära djungel så det var kanske inte så konstigt. Jag såg bara en varan och den var väldigt stor. Jag såg desto fler apor och blev nästan attackerad av en som tyckte att jag var lite för nära.. Men, vad gör man inte för den perfekta bilden?

Vi spenderade den större delen av vår tid på ön på stranden. Det var lugnt och skönt och inte alls mycket folk. Det kändes som att vi var ensamma större delen av tiden och det var väldigt skönt! Det stilla vattnet svalkade skönt efter stunderna i den stekande solen.

Jag hade en luftmadrass som jag spenderade mycket av min tid på, istället för på den hårda solstolen av trä som fanns på stranden. När jag kände mig för varm så var det bara att rulla runt och jag befann mig i vattnet istället. Hädanefter kommer jag nog alltid att se till att ha en liten luftmadrass med mig när jag vet att jag kommer spendera mycket tid på stranden och i vattnet.

Jag läste i min bok och bara njöt av att vara. Tiden försvann snabbt och snart var det dags för vår sista morgon på ön. Jag och Becca valde att ta vara på tiden och åkte ut på en morgontur till Snake Island med stopp för snorkling. Ni kan läsa mer om det här.

Vi bokade vår getaway till Survivor Island via denna sida och då ingick transfer från fastlandet, boende och måltider. Övriga aktiviteter får man betala själv. Man kan dyka, paddla kajak, snorkla och åka ut till Snake Island. Jag gillade verkligen ön och även om jag kanske inte skulle vilja spendera en längre tid där, så är den perfekt för en weekend eller kanske till och med en långweekend.

Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, BorneoPulau Tiga / Survivor Island, Sabah, BorneoPulau Tiga / Survivor Island, Sabah, BorneoPulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo Pulau Tiga / Survivor Island, Sabah, BorneoPulau Tiga / Survivor Island, Sabah, Borneo

På återseende Pulau Tiga!