Travemünde - staden möter havet

Travemünde – staden möter havet

Från början så var Travemünde en liten fiskeby men har idag växt sig till ett väldigt populärt besöksmål för familjer och turister. Kuststaden klassas egentligen som en förort till Lübeck men frågar du mig så är det en helt egen mysig liten kuststad. Turismen är den största inkomstkällan för staden, till skillnad från förr då fisket stod för den delen. Trots den ökande turismen så är staden fortfarande mysig, välbevarad och väldigt charmig.

Jag åkte dit på en dagsutflykt från Lübeck, där jag spenderade en weekend med Nikoline. Då vi båda tycker om att fotografera så kändes det helt naturligt att vi spenderade större delen av dagen i Travemünde med att gå runt i staden och låta våra kameror gå varma. För att komma hit så tog vi tåget från Lübeck och det tog ca en halvtimme. Perfekt om man bara vill åka dit över dagen.

Till skillnad från Nikoline som är uppvuxen i ett land som omges av vatten, så är inte jag det. Visst, Sverige är visserligen ett land som också är omringat av vatten men där jag växte upp så fanns inget hav. Däremot så hade vi oändlig med sjöar men det är inte riktigt samma sak. Det kanske är därför jag älskar att åka till havet, oavsett i vilket land jag befinner mig. Det ger en speciell känsla av frihet att stå där på en sandstrand och blicka bort över horisonten.

Efter att ha klivit av tåget så promenerade vi direkt bort till stranden. Det var lite småkyligt i luften och vindarna var otroligt starka. Jag försökte fotografera Nikoline men det var svårt med vindar som bara blåste och blåste. Trots lufttemperaturen så var det flera stycken som trotsade det kalla vattnet och badade men då ingen av oss hade med badkläder så nöjde vi oss med att titta på från stranden.

Sand överallt på en nästan folktom strand

Den större delen av stranden var ändå folktom, precis så som det ofta brukar vara när sommaren gått mot sitt slut. September brukar tyvärr inte bjuda på några badvänliga temperaturer i de norra delarna av vår värld. Men det är just de dagar som jag gillar att spendera på stranden. Alla vår- och höstdagar då jag får ha stranden nästan helt för mig själv.

Det är så mycket bättre än att trängas i sanden med alla andra även om de flesta vill påstå att Travemünde är en sommarstad. Eller en badort rättare sagt. Staden kallas för ”Tysklands St Tropez” och efter en snabb blick över den långa sandstranden så kan jag förstå det. Även om jag egentligen inte kan jämföra de två platserna, för jag har aldrig besökt St. Tropez.

God pizza på ett av stadens mysiga hak

Efter att ha kämpat mot vindarna en stund så bestämde vi oss för att promenera in mot den mysiga gågatan, där alla matställen och butiker finns.  Vi promenerade längs ett promenadstråk vid vattnet och njöt av utsikten. Vi gick förbi några som sålde lite olika hantverk och jag såg en otroligt fin scarf hos en dam. Jag kände mig lite osäker på om jag ville ha den just då och bestämde mig för att fundera och gå tillbaka senare ifall jag nu ville ha den. Men självklart så glömde jag helt bort scarfen och gick alltså aldrig tillbaka. Och när jag ser bilderna på den så ångrar jag att jag inte köpte den på en gång.

Vi hade lite svårt att hitta ett ställe att äta lunch på. Inte för att det inte fanns något att välja på, utan snarare tvärtom. Det fanns alldeles för många mysiga restauranger och vi googlade efter bra betyg och till sist så föll valet på Ristorante Pizzeria Il Gabbiano – där åt vi en supergod pizza! Vi blev sittandes där en stund och bara njöt av att inte ha något inplanerat just då.

Tips på matställen i Travemünde

Lucifer – Här kan du sitta i mysiga “hytter” istället för på en traditionell uteservering. Den kvällen vi var där så serverades en buffé för 15 euro, men då vi ville sitta ute så blev det a’la carte för vår del. Jag beställde in ravioli och det smakade riktigt bra, även om det var lite svårt att äta i blåsten!

Alte Vogtei – Idag är Alte Vogtei ett café/restaurang men förr i tiden så var det en polisstation. I lokalerna så finns även Lübecker Teekontor och Ninette Mathiessens konstateljé. Hon har en omväxlande utställning med bilder, skulpturer och Kinetic-Art-objekt. Vi hade tänkt att ta en fika här, men var så mätta efter pizzan. Jag får helt enkelt spara detta ställe till nästa gång.

Ristorante Pizzeria Il Gabbiano – Mysigt ställe längs strandpromenaden. Vi åt båda varsin pizza och det smakade riktigt bra! Jag gillade att man fick välja mellan att sitta inomhus eller utomhus. Vi valde såklart att sitta ute.

Tips på sevärdheter i Travemünde

Det gamla fyrtornet är det äldsta fyrtornet i Tyskland och ett väldigt populärt utflyktsmål bland både lokalbefolkning och turister. Tornet var i drift i ungefär 450 år innan det fick gå i pension och det har gett många sjömän ett hopp och ljus i mörkret. Det finns ett sevärt maritimt museum inne i det gamla fyrtornet.

Strandpromenaden – År 2012 så rustades strandpromenaden upp och nya attraktioner som “Strandterrasse och “Seegarten” finns numera längs den vackra stranden i Travemünde. Stranden är 20 meter bred och 1,7 km lång och du kan gå längs vattnet och njuta av den friska sjöluften samtidigt som du har en underbar utsikt över Lübeckbukten.

Promenadbryggan – När man rustade upp strandpromenaden så byggde man även en brygga. Där finns en lång bänk som du kan sitta och njuta på samt flera kikare där du kan spana närmare om du ser något intressant ute på havet.

Fiskehamnen – Om du gillar färsk fisk så ska du definitivt bege dig till hamnen. Här kan du köpa fisk direkt ombord på de många fiskebåtarna! Väldigt charmigt.

Mätta och nöjda efter en underbar dag

Efter vår middag på Lucifer så kände vi oss väldigt nöjda med vår dag. Trots alla vindar så sken solen och det var en härlig dag. Jag är glad att jag fick uppleva staden utan alla turister, även om det faktiskt var ganska mycket folk där samtidigt som oss. Men att besöka en kuststad mitt i september är något helt annat än att vara där en stekhet sommardag i mitten av juli.

Resan till Travemünde var en del av kampanjen #CitybreakGermany och gjordes i samarbete mellan Tyska turistbyrån och Nordic Travel Bloggers

Text, bild samt åsikter är som alltid mina egna.

Om du är nyfiken på min weekend i Tyskland så finns fler inlägg under #CitybreakGermany.