Vildmarksvägen: Hällingsåfallet

Hällingsåfallet – ett vattenfall längs Vildmarksvägen

Hällingsåfallet är Vildmarksvägens största vattenfall och ligger i Jämtland. Det är lätt att promenera till vattenfallet och är endast några hundra meter från parkeringen. Men innan vi kom dit så hade vi några mil kvar att köra…

Vi började vår roadtrip till norra Sverige på onsdagen – men egentligen så skulle vi ha åkt redan på måndagen. Men av diverse olika anledningar så blev det så och därför så skulle vi ha lite mindre tid att spendera vid Vildmarksvägen. Lite tråkigt men det är en bra anledning att återvända vilket vi hoppas göra snart.

Vi kom dessutom iväg lite senare än tänkt på onsdagen så vi kom inte längre än till Sveg den dagen. Strax innan 22-tiden så ringde vi till Svegs camping och säkrade en tältplats för natten.

Morgonen därpå så fortsatte vi vår resa mot Vildmarksvägen efter att ha handlat frukost på Ica Supermarket som låg granne med campingen. Vi åt köttbullemackor vid Älvros gamla kyrka samtidigt som vi fick se vattenbombningsflygplan passera ovanför oss.

Inte alls långt från där vi befann oss pågick en av de största bränderna i Sverige just nu och kvällen innan så kände vi rökdoft i en rökig skog. Först trodde vi att det var dimma men det visade sig vara svag rök.

Älvros gamla kyrka

Vildmarksvägen och Hällingsåfallet

Det blev några korta stopp längs vägen, bland annat så äter vi snitzel och pommes på Blå Huset Pizzeria i Hammerdal strax innan Strömsund, och vi svänger av mot Vildmarksvägen först på kvällskvisten.

Den första delen av Vildmarksvägen passerar vi mest med mål att besöka Hällingsåfallet innan vi checkar in på Gäddede camping. Vi svänger av väg 342 och fortsätter in på en grusväg som jag i efterhand får veta är Sveriges längsta och björntätaste grusväg. Hade jag vetat det innan vi svängde av från Strömsund så hade vi kört den vägen hela vägen. Nästa gång.

Hällingsåfallet beskrivs som Sveriges svar på Grand Canyon och själva vattenfallet störtar utför ett stup på ungefär 45 meters höjd. För den modige så finns möjlighet att fira ned sig hela vägen ner i kanjonen – tillsammans med guider från Vilseledaren. Det var inget vi provade på dock utan vi nöjde oss med att beundra vattenfallet från den folktomma utsiktsplatsen.

Efter nån timme på plats så åkte vi vidare mot Gäddede camping där vi hade bokat en tältplats. Vi slog upp tältet med en vacker solnedgång över sjön som vy, samtidigt som vi slogs mot tusentals svidare, några knott och massor av mygg. Sen så gömde vi oss i tältet och njöt av utsikten därifrån innan vi somnade.

Den sista biten av vägen som går till Hällingsåfallet är grusväg, men den gick bra att köra. Jag har även sett större husbilar uppe vid parkeringen vid vattenfallet så det går nog bra att ta sig hit även med husbil så länge man kör försiktigt.

Mer info: Vildmarksvägens officiella hemsida

Vildmarksvägen och Hällingsåfallet
På grusväg mot Hällingsåfallet.
Vi möts av vackra vyer.
Vi svänger av sista biten mot vattenfallet.
Hällingsåfallets naturreservat bildades 1971 och är knappt 0,1 km² stort.
Hällingsåfallet Vildmarksvägen
Hällingåfallet faller ned till Hällingsån där den drygt 800 meter långa kanjonen finns.
Hällingsåfallet och kanjonen.
Mellan klippväggarna så finns en ständig vattendimma och den fuktiga miljön har gett upphov till en särpräglad moss- och lavflora.
Hällingsåfallet Vildmarksvägen
Hällingsåfallet, fotograferat med lång slutartid.
“Det är sannolikt inte Hällingsån som skapat denna kanjon, utan snarare ett mäktigare vattedrag, kanske delvis den isälv som rusade fram när inlandsisen smälte undan föra snart 900 hundar år sedan. ” – South Lapland.
Jag lekte lite mer med långa slutartider.
Hällingsåfallet Vildmarksvägen
Det är lätt att gå till Hällingsåfallet – från parkeringen är det endast några hundra meter att gå på en skogsväg och delvis spångad väg. Vägen är rullstolsanpassad.
Det var en del svidare, knott och mygg på plats.
Jag försöker att vara med på mer och mer bilder, men tycker mest om bilder tagna såhär.
Hällingsåfallet Vildmarksvägen
Supernöjd med min nya hatt från Will & Bear.
Även nöjd med utsikten över vattenfallet.
åhär ser det ut vid parkeringen. Det finns toalett, rastplats och bänkar att sitta på.
Hällingsåfallet Vildmarksvägen
Nöjda med vattenfallsutflykten så åker vi mot Gäddede där vi ska övernatta på campingen.
Vi hinner dock inte långt innan solen lyser upp vägen helt perfekt och vi stannar och Kenny tar några snabba bilder på mig i motljuset.