En långweekend i Tel Aviv

Ibland så räcker det med att besöka en destination under en kort period, exempelvis en weekend. Tel Aviv är inte en sån destination utan här vill du gärna ha några fler dagar på dig att hinna utforska allt som finns i staden och dess omgivningar. För det finns en hel del att se och göra.

När jag besökte Tel Aviv så var det även tänkt att jag skulle spendera två nätter i Jerusalem. Resan var en vinst och därför var det inte helt upp till mig att bara boka om till ett nytt hotell när det bara några veckor innan avresa visade sig att det hotellet vi skulle bo på inte ens hade öppnat. Det var helt nytt nämligen och invigningen hade blivit fördröjd.

För oss så var det omöjligt att ändra våra datum då flygresan resan var bokad. Så det slutade med att vi fick välja ett nytt hotell inom samma kedja fast i Tel Aviv och därför så spenderade vi hela resan där.

Eftersom jag väldigt gärna ändå ville åka till Jerusalem, få uppleva Döda Havet och en soluppgång vid Masada så planerade vi att boka in oss på en dagstur från Tel Aviv. Vi valde dock att avvakta med bokningen till sista minuten då vi gärna ville se hur vädret var och hur vi kände då. Det var kanske dumt att göra så i efterhand för när vi båda var otroligt trötta dagen innan så slutade det med att vi aldrig bokade den där dagsturen.

Vi hade behövt stiga upp runt 2 på natten för att hinna fram till soluppgången och just då så kändes det helt ovärt. Hur det känns såhär i efterhand? Hur tänkte vi egentligen? Vi borde ha offrat sömnen.

Att åka iväg till en ny destination utan att researcha

Innan vi åkte iväg på resan så valde jag att inte göra allt för mycket research. Jag ville uppleva staden för första gången på plats och utan en massa förväntningar. Kenny hade lite svårt att acceptera det för jag är vanligtvis den som alltid ska planera, ha massa måsten och alltid vara på språng under en resa…

Ibland kommer jag dock också till den gränsen att jag inte orkar med det, utan vill bara vara och ta dagarna som de kommer. Kunna åka iväg på en resa utan att känna att jag måste uppdatera mina sociala medier och utan att känna att jag måste ta bild på precis allt för att det kan ju vara bra att ha… Kanske är det också därför det känns som att vi inte alls gjort något under den här resan, även om bilderna berättar en annan historia.

Så vad gjorde vi i Tel Aviv då?

Vi cyklade längs stranden under solnedgången, strosade runt på Carmel Market och åt tapas på en restaurang som jag verkligen skulle vilja rekommendera men inte kan för den är tydligen permanent stängd enligt Google Maps. Vi svalkade av oss i poolen som fanns på taket av Poli House där vi bodde de två sista nätterna, åt långfrukost varenda morgon och och jag hittade en gul New York-taxibil i en liten butik med massa krimskrams. Men ibland så är det ju de butikerna som är de allra bästa och där man kan fynda som bäst.

Vi såg solnedgångar som målade himlen i de vackraste av färger och badade i ett kallt hav där min mobiltelefon blev lite fuktskadad kontakt trots att den skulle vara vattentät/tålig och jag försökte torka den med hårtork i vårt gula rum på Brown Beach House.

Vi åt mexikansk mat på en restaurang med namnet America som jag hade hittat via Instagram, promenerade tills vi fick ont i fötterna varje dag och åt middag på en restaurang inne på Sarona Market. Vi åt efterätt på efterrätternas ställe – Max Brenner och vi upptäckte att vi båda gillade Tel Aviv så pass mycket att vi gärna skulle komma tillbaka och uppleva mer. Fyra nätter är visserligen mer än en weekend, men ändå för kort tid.

Att åka hem

När det sen var dags att åka hem så tog jag en taxi till flygplatsen medan Kenny stannade kvar på hotellet en stund till. Vi åkte nämligen med olika flygbolag. Då jag vann resan så åkte jag med det flygbolag som vinsten var för, KLM. Jag mellanlandade i Istanbul och även om det kändes lite tråkigt så gick det ingen nöd på mig för jag hade tillgång till lounge på flygplatsen (via Swedbank Mastercard Platinum) under det året.

Kenny åkte Norwegian som hade lite bättre priser under just de datumet samt även direktflyg från Stockholm vilket ju egentligen är att föredra.

Nu tänkte jag inte skriva så mycket mer utan istället visa er bilder från resan.