En weekend i Singapore

När jag bodde i Kuala Lumpur så åkte vi på en weekend till Singapore med klassen. Det var roligt men vi hade alldeles för lite tid där! Därför åker jag gärna tillbaka nångång. Singapore är inte ett ställe som jag kan se mig själv spendera en månad i, men en vecka – absolut! Åker jag dit igen så vill jag spendera en natt på Marina Bay Sands och gå runt i Gardens by the Bay.

Vår resa började vid 11.00 på fredag då vi klev på bussen som skulle ta oss från Sunway i Kuala Lumpur till Singapore. En resa på ca 8 timmar. Att åka buss så länge är inte alltid så roligt, men vi åkte med Aeroline – ett bolag vars slogan är “the convenient way to fly”. Och även om det var en lång “flygresa” så var det en otroligt bekväm resa. Vi hade jätteskönt fåtöljer att sitta i, med egen tv-skärm och vi blev serverade både mat och dryck under resan. Tiden gick ganska snabbt och det kändes lite som att vi precis hade börjat åka när vi helt plötsligt var framme.

Eftersom vi kom fram ganska sent på fredagskvällen så hann vi bara checka in på vandrarhemmet, A Beary Good Hostel i Chinatown, innan vi begav oss ut på jakt efter kvällsmat. Vi hittade till Maxwell Road Hawker Centre där vi åt street food innan vi sen begav oss ut för att se kvällens ljusshow över Marina Bay Sands. Väldigt fint och färgglatt.

På lördagen så besökte jag Sentosa Island och Universal Studios tillsammans med några tjejer i klassen. Det blev en heldag där och det var roligt. Jag älskade Revenge of The Mummy, en berg- och dalbana utöver det vanliga. Men även om vi hade roligt så räckte det gott och väl med en dag där! Eller ja, en extra dag där skulle väl inte var helt fel egentligen.

Sentosa Island är dock så mycket mer än bara Universal Studios. Det finns stränder, en golfbana, Madame Tussauds och mycket annat som man kan sysselsätta sig med! Visste du förresten att ön är konstgjord?

Singapore är också ett ställe med otroligt många lagar och regler. Så många att den har fått smeknamnet “Fine City” och då ska man inte översätta det till en fin stad, utan fine = böter. Så, bötesstaden blir det. Jag tog en bild på en kylskåpsmagnet med några av sakerna som du inte får göra i Singapore. Bland annat så får du inte tugga tuggummi, slänga skräp på marken eller mata apor. Tack vare detta så är det en otroligt ren stad.

På söndagen så hann vi inte göra så mycket mer än att gå på en förmiddagspromenad med målet att fota Marina Bay Sands i dagsljuset. Sen var det dags att hoppa på bussen som skulle ta oss tillbaka till Kuala Lumpur. Som alltid så känns hemresan alltid så mycket längre än ditresan – förmodligen för att man ser fram emot att komma fram till en ny destination så mycket. Även om det såklart var roligt att komma tillbaka till Kuala Lumpur så var ju den staden “hemma” för mig just då och mer vardag än nytt.

Sevärdheter i Singapore

Boende i Singapore

Marina Bay Sands, Singapore

Marina Bay Sands

Har du varit i Singapore? Vad tyckte du?

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 Comments

1. Nope! Har inte varit där men det verkar ju rätt kul. har dock andra planer i nuläget. Det är rätt roligt emd regler. på flygplatsen i bankok sto det “no weapons, no drugs, no buddahs” haha 🙂

1. Ja, jag kan rekommendera! Vet många som känner att det är lite “love at first sight” när de besökt Singapore. Och även om jag inte kände så, så tycker jag absolut att det är värt ett besök dit! 🙂

Ja, regler är roliga! En annan lag/regel var att man inte fick sitta i rulltrappan.. haha. Jag har sett den där skylten på Bangkoks flygplats tror jag, låter bekant med “no buddahs”.

2. Ojoboj, mumiekarusellen var det häftigaste i karusellväg jag varit med om! Verkligen en helhetsupplevelse!! 😀 😀

3. Ne-eeej. Har inte varit där. TYVÄRR….. Guuu vad jag blir sugen när tittar på dina fina bilder…! Resa och fotografering är verkligen det bästa som finns! 😉

1. Åh va roligt att höra! 🙂 Vill så gärna inspirera andra till att resa så kan jag bara inspirera någon (dig!) att resa så känner jag att jag har lyckats!

Jag håller helt och hållet med, finns inget bättre 🙂