Fieldtrip till Penang

Den 6 februari så var det dags för klassen att åka iväg på veckans andra fieldtrip. Den första gick till Melaka, som jag har skrivit om tidigare. Den andra gick till Penang och Langkawi och det är om det jag kommer att skriva nu. Jag har så mycket bilder att visa och saker att berätta så därför så har jag delat upp resan i flera delar. Här kommer första delen…

Även denna resa så var vi tvungna att promenera till Taylor’s University i mörkret. Bussen avgick vid midnatt så det kändes ännu mer konstigt att promenera dit vid halv tolv på natten. Då schemat var väldigt pressat och vi skulle börja morgonens äventyr redan klockan 6, så försökte jag sova så gott det gick. Vid fyra på morgonen var det dags för ett toalettstopp och jag kände mig rätt pigg då. Men när jag lagt mig tillrätta över sätena i bussen efteråt så blev jag återigen trött. Somnade till ganska ordentligt lagom till att vi var framme. Så typiskt. Men det var bara att se glad ut och försöka att inte somna…

Vårt första stopp var vid Penang Hill. Där åkte vi en slags spårvagn upp till toppen av berget (ca 800m) för att se soluppgången. Det var lite disigt och inte perfekt sikt men vi kunde ändå se solen stiga upp långsamt över horisonten. Jag tog med min frukost upp på berget och njöt av min lilla baguette i den friska luften.

Vårt andra stopp var för att äta frukost.. haha. Trots att jag redan ätit så var jag fortfarande hungrig och det blev nudlar till min andra frukost.

Penang, Malaysia

Efter det så var det dags att besöka Kek Lok Si Temple (ett kinesiskt tempel). På vägen dit så fanns det en liten “pool” med massa sköldpaddor i. Man kunde köpa lite växter för att mata dom och det gjorde jag såklart. Det fanns både väldigt små sköldpaddor och en väldigt stor!

Kek Lok Si Temple, Penang, Malaysia

Mata sköldpaddor…

Uppe vid templet.

Utsikt från templet.

Kek Lok Si Temple, Penang, Malaysia

Vi besökte även två buddistiska tempel.

Jag fortsätter skriva om dagen i nästa inlägg…