Ett oplanerat stopp i Tromsø

En av de bästa sakerna med att resa själv är att du har full kontroll över allt. Du bestämmer själv vart du vill stanna, när du vill stanna och hur länge du vill stanna. Du behöver inte ta hänsyn till någon annan utan kan göra precis vad du känner för.

Ungefär så var det när jag kom till Tromsø. Staden som egentligen inte ens fanns med på min tänkta rutt. Eller ja, visst hade jag funderat över att besöka Tromsø. Det är nämligen en stad som jag länge tänkt att jag ska åka till. Men det har aldrig blivit av. Ytterligare en plats som ligger “för nära”.

Men nu blev det ju så att jag övernattade här i Tromsø och egentligen hade jag tänkt att lämna staden ganska snart. Men det slutade med att jag blev kvar nästan hela dagen. Efter att ha checkat ut och lämnat min väska i bilen så hade jag tänkt att fylla på pengar i parkeringsautomaten så att jag skulle hinna ta en sväng i staden.

Med ca 40 minuter kvar så ville jag inte lägga i pengar på nytt då det ändå kostade ganska mycket. Så jag tänkte att jag får hinna med en snabb stadsvandring på den tiden. Men så hade jag lovat min ena bror att gå till en butik där och det slutade med en ytterst snabb promenad genom de mysiga gatorna. Hit kommer jag att återvända en dag, gärna med sällskap, för just där och då så kände jag mig väldigt ensam. Det brukar vara så under de första dagarna när jag åker iväg själv, men jag är van vid det.

När jag kom tillbaka till bilen så valde jag att faktiskt fylla med automaten med några kronor. Det såg så otroligt vackert ute vid hamnen så jag ville gå dit och ta några bilder. Så jag gick dit, tog några bilder och hittade en bänk ute på en av bryggorna som jag slog mig med på och bara satt där en stund. Andades frisk luft och bara njöt av stunden.

Jag kom på att jag skulle fråga om tips via Instagram stories när jag satt där ute – jag minns inte exakt men tror att jag frågade om ställen jag inte får missa nu när jag var i Tromsø. Fick bland annat svaret att jag borde åka linbana och se staden från ovan. Men även att jag skulle bege mig ut till några platser utanför själva stadskärnan. Och Ishavskatedralen fanns också med som tips samt Polar Akvariet.

Det slutade med att jag bestämde mig för en linbanetur och ett stopp vid katedralen. Jag hade åkt förbi den när jag körde in i Tromsø kvällen innan men orkade inte stanna till där. Men det gjorde jag nu. Gick dock aldrig in då det kostade pengar och jag inte kände att jag var så intresserad där och då. Men utsidan av katedralen är otroligt häftig!

Tipset som alla ger mig vid ett besök i Tromsø: ta linbanan upp till fjället

Det kostar att parkera vid Fjellheisen och även om jag inte minns exakt hur mycket så var även det ett ganska saftigt pris. Jag lade i pengar för 2,5 timme och tänkte att det nog räcker bra. Då skulle jag hinna vara där uppe i drygt 2 timmar. Jag hade visserligen lätt kunnat spendera hela dagen där men ville samtidigt komma iväg innan det blev allt för sent så det kändes lite lagom. Mitt mål var mest att se Tromsø från ovan, ta lite bilder och även göra en timelapse då det var väldigt fint med molnen just den dagen.

Jag packade snabbt om min ryggsäck och tog med mig kameran och stativ samt lite fika och vatten. Även om det fanns ett café så är det betydligt billigare att ha med eget och jag hade stannat och handlat innan jag åkte av exakt den anledningen.

Uppe på fjället så kan du njuta av utsikten från utsiktsplattformen som finns i anslutning till linbanan, ta en fika i cafét som finns där eller så kan du promenera ut på fjället och njuta av utsikten därifrån. Det gjorde jag efter att snabbt ha spanat in utsiktsplattformen – det var alldeles för mycket folk där och varför trängas i onödan?

Det är även en populär startplats för vandringar i området och jag kan förstå varför. Jag åkte ju som sagt upp på eftermiddagen och hade egentligen kunnat stanna där uppe till sista turen ned skulle avgå. Men, jag la i alldeles för lite pengar i parkeringsautomaten då jag var naiv och trodde att 2,5 timme skulle räcka. Så senast klockan 16 var jag tvungen att befinna mig vid bilen igen för att inte riskera att få en bot. Även om det var frestande så kände jag att det är alldeles för dumt att chansa.

Det hade varit roligt att bestiga toppen av fjället men det får helt enkelt bli en annan gång.

Den enda bilden jag lyckades ta på hotellrummet. Fail?
Utsikt över ett annat hotell och parkeringen där min bil stod över natten.

This image has an empty alt attribute; its file name is tromso-norge-fjellheisen-100-1024x683.jpg

Bra att veta

Varje gondol tar 28 personer och det tar fyra minuter att åka upp.

Öppettider

Vinter (1 augusti till 31 maj)
10-23

Sommar (1 juni till 31 juli)
10-01

Aktuella öppettider finns alltid på Fjellheisens hemsida och det skadar ju aldrig att dubbelkolla ifall tiderna skulle ändras.

Priser

Vuxen: 210 NOK

Det är gratis för barn upp till tre år, annars kostar det 100 NOK.

Familjepris (2 vuxna + 2 barn): 450 NOK

Student: 190 NOK

Ta med cykel: 150 NOK

Vill du läsa mer om min roadtrip genom tre länder? Det kan du göra under taggen “solo genom tre länder“.