En regnig långweekend i Tromsø

Tromsø är den största staden i Nordnorge och under sommaren så besökte jag den arktiska staden för andra gången. Den första gången så övernattade jag i Tromsø när jag åkte på en roadtrip mellan Mertajärvi och Motala. Då anlände jag ganska sent på kvällen, spenderade några timmar uppe på fjället med utsikt över fjorden, fjällen och själva ön Tromsø innan jag sakta rullade vidare söderut.

Den här gången var Tromsø den riktiga destinationen för hela resan, med en planerad dagsutflykt till Sommarøy och Kvaløya. Vi bokade boende på Scandic Ishavshotell i förväg och hoppades på det bästa när det gällde vädret. Men istället för sol och värme så fick vi tunga moln, regn och några kyliga vindar. Fast det var heller inte riktigt kallt. Och moln över fjället kan ju vara obeskrivligt vackra. Vi fick dock mer några av de där molnen som jag personligen kallar för “tråkiga”. Alltså, när molnen täcker hela himlen i en grå nyans. Inga fluffmoln.

Men, man ska ju inte klaga och det gör jag heller inte. Vädret var kanske inte vad jag hade hoppats på men det var fint ändå. Jag hade en dröm om att fotografera midnattssolen lysa över Tromsø. Den gick helt i kras redan innan vi ens kom iväg pga väderprognosen. Men vad gör väl det, det betyder bara att jag får försöka ta mig tillbaka dit vid ett annat tillfälle.

Rovijoen putous, resans första vattenfall

Vårt första stopp blir drygt en timme in på resan. Vi stannar till vid mataffären i Kilpisjärvi för att köpa med oss lite frukost, godis och snacks. Måste ju passa på för i Norge kan det vara dyrt med framför allt godis och läsk. Sen rullar vi vidare mot vårt andra stopp, vattenfallet Rovijoen putous som ligger ca 2 mil efter gränsen mellan Finland och Norge. Här brukar jag alltid försöka att stanna till när jag passerar även fast jag har sett vattenfallet fler gånger än jag kan räkna. Det är alltid skönt med en bensträckare.

Rovijoen putous

Vi passerar genom vackra Lyngenfjord

Efter att vi har passerat gränsen till Norge så ändras landskapet drastiskt. Fjälltopparna tornar upp sig och allt känns så mycket mer dramatiskt än det gjorde för bara en stund sen när vi körde genom Finland. Det är underligt faktiskt, hur allt bara ändras sådär snabbt.

Dimman hänger låg i luften och täcker fjällen lite här och där. Det är så vackert att jag bara vill pausa världen en stund. Men det kan jag inte så jag får försöka föreviga ögonblicken i minnet och med hjälp av min kamera.

Jag tänker på hur mina tankar har förändrats sen jag var yngre. När jag var liten och åkte den här vägen så minns jag inte att jag reflekterade över hur vackert det är. Det är samma sak på andra vägar från min barndom, hur vackert det faktiskt är på dessa platser och hur jag lägger märke till detaljerna på ett helt annat sätt nu idag än jag gjorde då.

Efter Skibotn så ser jag en stor gunga vid vägen. Här stannar vi och tar ytterligare en bensträckare kombinerat med fotostopp. Här kan du gunga med utsikt över Lyngenfjord och Skibotn på andra sidan havet. Det är en perfekt plats att fika vid också.

Lyngenfjord

Hej Tromsø!

Några timmar senare och efter några fler fotostopp så anländer vi till Tromsø.

Små regndroppar faller sakta ner mot bilrutan samtidigt som Kenny svär högt över att behöva navigera genom gatorna i stan. För att komma till hotellet så får vi nämligen köra en liten omväg rakt igenom hela centrum.

Vi tar oss sakta fram bland gångtrafikanter och bilar utan blinkers. Jag som sitter i passagerarsätet tycker dock bara att det är roligt att få åka igenom centrum och få mig en överblick över hur det ser ut här.

Vi checkar in på Scandic Ishavshotel

Det finns inte många parkeringar vid Scandic Ishavshotel men vi har förbokat två. Det är inte billigt att parkera här vid hotellet, men det är det heller inte någon annanstans i Tromsø. Det går smidigt att checka in på hotellet men när jag och Kenny kommer till vårt rum så känner vi oss inte helt nöjda med utsikten. När vi sen får se de andras rum så känner vi oss ännu mindre nöjda.

Vi har bokat ett Superior rum med utsikt, men för oss så är utsikten delvis dold av ett tak. När ett av de andra rummen som är ett Standard rum har betydligt bättre utsikt än vårt Superior rum så känns det befogat att gå ner och be om att få byta rum.

Vi trodde också att ett Superior rum skulle vara större/bättre än ett Standard, men det visar sig att den enda skillnaden är utsikten. Superior har utsikt mot fjället medan Standard har utsikt mot stan och hamnen utanför. Det går bra att byta rum och när vi har installerat oss så beger vi oss ut på jakt efter middag.

Vi äter frukostbuffé här varje morgon och den är fantastiskt bra. För några år sedan vann den pris i kategorin länets bästa frukost och även om det var flera år sen så lever frukosten upp till sitt rykte. Jag fullkomligt älskar den goda äpple- och mangojuicen och dricker flera glas varje morgon. Det enda som jag saknade var plättar. Det fanns våfflor men jag föredrar plättar. Eller pannkakor som det heter i södra Sverige.

Det finns även en restaurang här, Roast, som serverar kvällsbuffé under sommaren. De har även en a´la carte meny. Jag hade gärna provat den för maten såg riktigt god ut, men det passade inte tidsmässigt med kvällsmat här den här resan.

Booking.com
Frukosten blev mer som en brunch på Scandic Ishavshotel i Tromsö.

Middag på Biffhuset Skarven

Efter att ha checkat in så hamnar vi sen på Biffhuset Skarven, efter rekommendationer av både kusin och internet. Egentligen skulle vi först äta asiatiskt på Suvi, men de kunde inte ta emot vårt sällskap på 8 personer då vi inte hade förbokat.

Biffhuset Skarven hade ett erbjudande om bättre pris på vissa rätter mellan 15.30-17.30 och vi kom dit bara några minuter innan, men hann inte beställa innan 17.30 så det blev lite tjafs om att vi inte skulle få det billigare priset trots att vi specifikt frågade innan vi slog oss ner om det gick bra att beställa från den menyn.

Själv så beställde jag istället in två förrätter från den vanliga menyn, skaldjurssoppa och klyftpotatis med lite tillbehör. Jag hade räknat med att det skulle vara små portioner, därav två olika rätter. Men med facit i hand så hade soppan räckt gott och väl. Gott var det i alla fall.

De andra åt kyckling och kött. Alla var nöjda med maten förutom min kusin som “klagat” mest över det där med att få beställa från den billigare menyn då hennes mat var delvis väldigt bränd. Om det var medvetet eller ej vet jag inte, men som restaurang så skulle jag inte servera bränd mat.

Och så fick vi vänta evigheter på att få en dessert. Okej, nu kanske jag överdriver, men jag tycker 45 minuters väntetid för en chokladfondant med glass är ganska lång tid när det inte är speciellt mycket folk i restaurangen. Desserten var dock väldigt god så vi glömde snabbt bort att vi fått vänta så länge på den.

Slutgiltigt omdöme? Personligen så kan jag tänka mig att äta här igen. Det var ett väldigt mysigt ställe.

Chokladfondant på Biffhuset Skarven i Tromsö.

Sightseeing i Tromsö – bilder från våra promenader under hela vistelsen

Efter middagen hamnar vi på Nerstranda köpcenter som ligger rakt över gatan från Biffhuset Skarven. Några hittar en sista minuten klipptid hos frisören, några spelar uteschack, några tycker det är roligare att kolla på duvorna utanför och jag fotograferar mest.

Sen promenerar vi hem längs en halvt öde stad. För att vara en torsdag mitt under sommaren så är det väldigt folktomt här, det kan vi alla enas om. Det känns lite konstigt för vi var alla så säkra på att Tromsö skulle myllra av liv.. Om det alltid är så, eller om det beror på det halvtråkiga vädret eller covid-19? Ingen aning.

Världens minsta bar? Den hittar du i Tromsö; Raketten Bar & Pølse.

Dagsutflykt till Sommarøy och Kvaløya

Under vår andra dag i Norge så hade vi bestämt oss för att åka på en liten mini-roadtrip ut till vackra Sommarøy, samt tillbaka via Kvaløya. Regnet och dystra moln hängde i luften ovan oss och dagen spenderades mest i bilen, men fint var det ändå.

Det finns ju alltid något fint med alla olika typer av väder. Det gäller bara att kunna se bortom ytan och kunna uppskatta även det dystra i regniga dagar.

Det var ingen av oss som var riktigt sugna på något dopp i det blå vid någon av Sommarøys vackra stränder. Kanske var det lika bra för jag hade visst lyckats glömma badkläder hemma. Det upptäckte jag dagen efter då ett besök vid Tromsøbadet stod på schemat. De andra fick åka utan mig som istället tog en liten promenad och satt utanför hotellet och njöt av utsikten.

Jag har såklart även massa bilder från denna dag men de kommer i ett annat inlägg.

På äventyr i Norge…

Tre dagar av mat, fika och glass i Tromsø

Matmässigt så har vi lyckats pricka helt rätt med val av matställen under hela vistelsen i Tromsö. Det är ju inte alltid lätt när man är ett så stort sällskap. Första kvällen blev det ju Biffhuset Skarven där jag åt skaldjurssoppa och klyftpotatis som jag berättat om lite tidigare.

Andra dagen i Tromsø så skippade jag och Kenny middagen och gick på bio istället. Vi såg Top Gun: Maverick i lyxiga fåtöljer medan de andra åt en god middag på Suvi. Jag var lite besviken över att jag inte hann äta där, men är inte missnöjd över att jag valde bion. Filmen var riktigt bra och fåtöljerna var väldigt sköna.

Kebab med bröd på Milano Pizza and Kebab Tromso

Efter filmen så delade vi på en supergod kebab med bröd på Milano Pizza and Kebab Tromso. Topp tre av alla kebaber jag någonsin ätit. Även om själva inredningen av stället kanske inte var det allra mest inbjudande. Och hade det inte varit för att det stod “Tromsös bästa kebab” på Google Maps så hade vi nog aldrig hamnat där. Det var ett tydligt tecken på att man inte ska döma efter utsidan.

Sushibuffe på Tiger Sushi Bar Tromsø

Vi hann även på att testa på sushibuffe på Tiger Sushi Bar Tromsø. Eller vi och vi, det var jag och Jalice (lillebror Tonys tjej) som åt sushi medan övriga i sällskapet åt pizzabuffé på Peppes Pizzeria. För att vara en sushibuffé så var det väldigt bra och god sushi. Jag ångrar inte mitt val av mat den dagen. Priset? 199 NOK. Lite dyrt, men ändå värt pengarna om du frågar mig.

Pizzabuffé på restaurang Egon

Vår sista dag i Norge så hamnade vi på pizzabuffé hos restaurang Egon ute vid Jekta Storsenter. Den smakade riktigt bra och de som ätit pizzabuffén dagen innan på Peppes Pizzeria var alla överens om att Egons pizzor var snäppet bättre.

Dyrt fika hos Instagramvänliga Selfie Konditori

Sist men inte minst så hann vi även med en fika på Selfie Konditori, ett sånt där riktigt Instagramvänligt-café. Det var ganska dyrt där och vi hade lite delade meningar om det var värt prislappen eller inte. Jag var i alla fall nöjd med min choklad cupcake, den var saftig och god även om den var dyr. Om jag inte redan hade varit ganska mätt så hade jag nog provat en Milkshake också, den såg väldigt god ut.

Min kusin var mindre nöjd med sin Velvet Cake-cupcake. Hon tyckte den kändes lite torr och inte alls värd pengarna, även om den såg fantastiskt god ut. Men åter igen, precis som med kebaben så går det inte alltid att döma efter utsidan.

Vi skippade alla sevärdheter i Tromsö…

Vår resa till Tromsö var ganska lugn och avslappnad. Vi hade egentligen inga måsten alls, förutom dagsutflykten till Sommarøy som var inplanerad. För mig som gärna överplanerar resor så var det lite annorlunda, men ändå väldigt skönt att inte veta vad som sker härnäst.

Nåt som vi hade planerat att göra var att ta oss upp på fjället. Antingen med linbanan eller till fots via sherpatrappan. Men vi hann inte med det. Lite på grund av ostadigt väder som vi behövde anpassa oss efter men också för att tiden faktiskt går väldigt fort, trots att det känns som att man har all tid i världen att hinna med allt.

Dock så hade jag mer än gärna åkt upp dit under vår sista dag för då var molnen väldigt låga och det hade varit väldigt kul att få befinna sig ovan molnen. Nästa gång…

Kenny hade också planerat att åka ut och fiska nån av dagarna men kände inte för det när han såg alla vågorna på havet. Istället så smet han iväg från oss andra för att hänga lite på Ølhallen, det är den äldsta puben i Tromsö. De har 72 olika öl på tapp här. Gillar du att prova nya ölsorter? Då rekommenderar han ett besök här.

Visst är det vackert med låga moln?!
Ishavskatedralen är ett väldigt populärt besök bland turister men vi nöjde oss att spana på den från våra hotellrum.
Utsikt från ett Standard hotellrum på Scandic.
Ishavskatedralen gör sig alltid bra på bild.

Sen åkte vi hem…

Vi spenderade vår sista dag på Jekta Storsenter som ligger lite utanför Tromsö centrum. Ett önskemål från större delen av gruppen. Personligen så är jag inte så förtjust att hänga på ett köpcentrum under så lång tid så jag kände mig klar där ganska snabbt. Jag fick dock besöka en butik vars onlinebutik jag spanat in under en lång tid, Søstrene Grene, så det var kul.

När Jekta Storsenter sen började stänga mot kvällen så började även vi känna oss trötta och redo för hemresan. Det blev inte så många stopp längs vägen denna gång men vid den där gungan utanför Skibotn så blev det en bensträckare.