Snowdonia - En vacker nationalpark i Wales

Snowdonia – En vacker nationalpark i Wales

När jag och Mikaela roadtrippade så började vi i Bristol, fortsatte till Cardiff för att slutligen parkera vår hyrbil i Snowdonia. Vi åkte på motorväg och mindre landsvägar, vi åkte genom Brecon Beacons Nationalpark (vill tillbaka dit!) och vi stannade och åt indisk mat i Aberystwyth.

Naturen utanför bilfönstret fortsatte att imponera med vackra vyer ju längre vi körde! Vi kom fram till YHA Snowdon Pen-y-Pass ungefär 20 minuter efter att incheckningen hade stängt, men som tur var så fanns det fortfarande personal på plats. Vi hade såklart ringt och förvarnat om att vi med all största sannolikhet skulle bli sena.

Läs mer: En dag i Cardiff

Snowdon Pen-y-Pass

Efter en natt i en 7-bäddars sovsal, så vaknade vi utvilade och redo att börja den nya dagen! Och jag började den med att gå ut till parkeringen för att betala avgiften, 10 pund för 24 timmar. Ganska dyrt, men vi bodde precis vid början till vandringsleden upp till berget Snowdon vilket förklarade saken.

Sen blev det frukost innan även vi begav oss ut på vandringsleden, väskorna packade med snacks, varsin bok och filt.

Vi planerade inte att ta oss till toppen av berget under denna dag, eftersom jag blivit sjuk under vår första natt i Cardiff. Så, att ge sig ut på en lång vandring kändes som en dum idé. Istället så tog vi oss en bit på vägen, hittade ett fint ställe och där satt vi och njöt av dagen!

Snowdonia är makalöst vackert!

Och vilken dag! Vädret var strålande, det var sådär lagom varmt som bara vi svenskar kan kalla det och vi hade en underbar utsikt över en sjö och Snowdon.

Efter några lugna timmar så promenerade vi tillbaka, för att bege oss till Capel Curig. Vi blev tipsade om en restaurang/bar där utsikten skulle vara fantastisk! Promenaden tillbaka bjöd på början av en vacker solnedgång, med härligt ljus och en underbar känsla i kroppen!

YHA Snowdon Pen-y-Pass, WalesWalesWalesSnowdonia, WalesWales WalesWalesSnowdonia, WalesSnowdonia, Wales Snowdonia, Wales Snowdonia, WalesSnowdonia, WalesSnowdonia, WalesSnowdonia, WalesSnowdonia, WalesSnowdonia, WalesWalesSnowdonia, WalesSnowdonia, WalesSnowdonia, WalesCapel Curig, Wales

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

10 Comments

1. Det ser väldigt väldigt härligt ut. Jag skulle så gärna vilja besöka fler delar av Storbritannien, och även Irland! Har ju hittills bara varit i London och Oxford. Verkligen underbara bilder också 🙂

1. Irland vill jag också åka till. Och Skottland. Det finns mycket vackert att se i Storbrittannien! London är underbart men roligt att se något annat också. Oxford har jag inte varit i, men vill åka dit nångång. Och tack så mycket!

2. Fan va nice, funderar att åka dit med en polare. Hur tar man sig dit? Flyg och sådant. Va behöver man tänka på innan man åker?

1. Jag kan verkligen rekommendera det! Jag flög till London, tog buss till Bristol och bilade därifrån. Men Liverpool ligger annars närmare Snowdonia, så åker jag dit igen så skulle jag nog flyga dit direkt eller åka buss dit från London. Jag mötte upp min kompis i Bristol och av den anledningen så började vi vår resa där.

Nåt som vi inte tänkte på innan vi bilade iväg, var att det tog mycket längre tid att köra i Wales än vi trodde. Vägarna är smala och mycket kurvor, men det finns väldigt mycket fint att se även längs vägarna! Att inte ta med för stora väskor om man bara har en liten bil.. Har man inte kört i vänstertrafik förut så kan det vara lite ovant i början, men man vänjer sig ganska snart. England har annars väldigt bra vägar att köra på och det påminnes väldigt mycket som att köra här i Sverige. Kan också rekommendera att stanna till nån extra dag eller två, om det finns möjlighet till det.

1. Vi tänkte åka dit för o njuta av utsikten ett par dar o bara chilla. Vad gäller därborta. Bil, cykel, promenad? Skulle vilja ta mig till höga höjder för en majestätisk vy.
        Och hur är de med hotel och dylikt. Kan man boka härifrån från ex hotels.com, om så är fallet vilket “område” är bra och nära till aktiviteterna.
        Uppskattat dina svar!! 🙂
        Jag

1. Låter härligt! Jag skulle rekommendera bil, för att lätt kunna ta sig fram. Sen kan jag tänka mig att det är väldigt fint att cykla där också! Även promenera. Men personligen så skulle jag inte åka dit utan att ha tillgång till en bil, eftersom det känns som att då blir man otroligt låst och det kan vara svårt att ta sig till vissa platser. Vi promenerade upp mot Snowdon, som är det högsta berget där, men gick aldrig upp helt. Men där tror jag att utsikten är magisk!

Vi bodde på vandrarhem precis vid basen av vandringsleden som går upp mot Snowdon. Det var ett otroligt fräsch och fint vandrarhem samtidigt som det var till ett väldigt bra pris. Vi betalade £20 per natt, jämfört med hotell som kostade minst det dubbla! Men som sagt, ska ni vandra upp för berget så kan jag rekommendera YHA Snowdon Pen-y-Pass! Vi bokade via Booking.com men det går bra att boka via deras egna hemsida eller Hotels.com också 🙂