Lyxiga charterhotell som jag drömmer om att checka in på

Jag har åkt på charter till utlandet fyra gånger i mitt liv. Tre gånger till Alanya i Turkiet och en gång med All Inclusive till Puerto Rico på Gran Canaria i Spanien. Jag var lite skeptisk till både charter och All Inclusive från början men ju mer jag reser på egen hand, desto mer känner jag att jag faktiskt kan uppskatta en charterresa och att inte behöva ordna allt själv.

Den största anledningen till att jag var så skeptisk var för att jag ville ju se mer än ett hotell. Jag ville uppleva landet och platsen jag befann mig på. Och jag trodde att det inte riktigt var möjligt att göra det om jag åker på charter, bor på ett charterhotell, och framför allt inte om jag åker på en All Inclusive-resa där allting ingår och jag inte behöver ta mig utanför hotellet om jag inte vill.

Men så är det ju inte alls, det är helt fel sätt att tänka på och det vet jag nu.

Jag kommer förmodligen aldrig bli en person som bara åker på charterresor men det roliga är att den anledningen som gjorde mig mest skeptisk till framförallt All Inclusive är exakt samma anledning till varför jag idag gärna skulle boka en sådan resa. Tanken på att göra ingenting är oerhört lockande. Sen behöver varken vanlig charter eller All Inclusive betyda att man inte gör någonting på sin resa, det är ju bara mina egna förutfattade meningar som spökade i hjärnan.

charterhotell i langkawai, malaysia
En vacker strand på Langkawi, Malaysia.

På charterresa till Turkiet

Under resorna till Turkiet så upplevde vi massor. Vi gjorde utflykter som varvades med häng på stranden. Eller det blev väl mest bad i havet för min del för det var på den tiden då jag inte riktigt hade lärt mig att uppskatta att ligga på stranden. Vilket jag visserligen har svårt för att göra än idag men om jag bara har med mig en bra bok så brukar jag åtminstone kunna ligga på stranden en stund innan jag behöver ta en paus för att bada. Vi åkte tillbaka till samma plats, fast nytt hotell, två gånger till efter den första resan. Vi gillade Alanya och ville tillbaka för att se och uppleva mer men också lite eftersom det kändes bekvämt att åka till en plats vi redan kände till.

När det sen var dags för nästa resa så ville jag byta ut charterresandet mot att boka flyg och hotell separat. Mest för att jag inte ville spendera en månad på en och samma plats. Nu var det dags för ett nytt kapitel i mitt resande. Backpacking i Thailand. Vi kombinerade Phuket med Coral Island, Phi Phi-öarna och avslutade hela resan med några dagar storstadsliv i Bangkok. En kombination av platser som vi inte hade kunnat besöka om vi rest med charter.

All Inclusive på Gran Canaria

Många år senare så var det dags att testa All Inclusive för allra första gången. Jag var skeptisk till om jag skulle gilla detta koncept som betydde att vi inte skulle få chansen att prova några nya restauranger eller caféer. Samtidigt så var jag nyfiken på hur det skulle vara.

Från början hade vi planerat att göra en dagsutflykt och att besöka en strand. Men inte långt efter att vi hade checkat in så tog vi ett nytt beslut, vi skulle gå all in med All Inclusive. Det slutade med att vi inte lämnade hotellet alls under hela resan och med facit i hand så hade jag inte behövt vara skeptisk för resan blev toppenbra.

Nej, vi hann knappt se något alls av Gran Canaria eller ens Puerto Rico där vårt hotell låg. Istället så hade vi några dagar på ett fint hotell, med en fin pool, bra mat och framförallt så fick vi chansen att ta det lugnt och bara vila. Det var exakt vad vi båda behövde just då, även om vi inte visste om det förrän den dagen vi checkade in i ett blåsigt och inte alls så varmt Gran Canaria.

på charterhotell i gran canaria

Att börja uppskatta att göra ingenting

Det jag gillade mest med All Inclusive var att jag inte behövde tänka på något. Allt jag behövde där och då fanns på hotellet och jag kunde fokusera på att göra ingenting. Vi badade i poolen, spelade biljard, hängde på rummet, spanade in vackra solnedgångar och bara njöt av att inte ha ett enda måste. Jag älskar att åka på roadtrips och jag gillar att uppleva mycket under en resa. Samtidigt så har jag börjat uppskatta resor utan massa äventyr, upplevelser och måsten. Resor där målet med själva resan är att bara vara.

Jag har gjort alldeles för få sådana resor. Jag var nära på att skriva att jag hoppas att det blir fler sådana resor i framtiden men faktum är att det är upp till mig själv att se till att det blir av. Att det inte förblir något som jag bara drömmer om. Nej, jag vill absolut inte att alla mina resor ska se ut på det viset men jag lovar att du kommer inte att höra mig klaga om var tredje resa är sån.

Nej, det är dags att på riktigt börja uppskatta att göra ingenting lite då och då.

på charterhotell i gran canaria
resa

Lyxiga charterhotell att drömma om

Just nu så ligger jag hemma och är sjuk medans snön yr ned utanför mitt fönster. Jag fryser även fast jag har värmen på högsta styrka och trots att jag har bäddat ner mig under flera mysiga och varma fleecefiltar. Samtidigt så blickar jag tillbaka till en hotellvistelse där vi mest hängde på hotellet och om hur skönt det var att göra det.

Därför känns det mer än passande att tipsa om några lyxiga hotell på drömmiga platser runt om i världen som jag gärna skulle vilja checka in på med målet att inte göra någonting alls. Ja, förutom att njuta av att bara vara i nuet. Det som dominerar min önskelista är rum med pool access och så nära stranden som möjligt för jag vill ha det bästa av båda världarna.

Prislappen har jag ärligt talat inte riktigt kollat in utan jag har gått all in med mina drömmar här.

Vilket hotell drömmer du om att få checka in på?