Grizzlybjörn Yellowstone

En roadtrip genom Yellowstone

Under roadtrippen med husbil i USA så gjorde jag valet att boka en extra hyrbil i en vecka. Detta då jag inte ville att vi skulle känna oss begränsade under tiden vi spenderade i nationalparkerna Yellowstone och Grand Teton.

Anledningen var inte för att det är omöjligt att resa där med husbil, för nej det går alldeles utmärkt.

Men, det är dock betydligt lättare att ta sig fram på vägarna med en vanlig bil än en husbil när en av prioriteringarna är att spana efter vilda djur. Vår husbil var 9 meter och att hitta parkering kunde bli ett problem kände jag. Det är också lättare att bara stanna till vid vägkanten om man får syn på någonting med en vanlig bil. Och att vända om med en husbil kan vara ett helt projekt i sig. Det fick vi uppleva vid fler än en gång.

En annan anledning var för att jag också ville att vi skulle köra längs Beartooth Highway och rekommendationen för den vägen är att inte ha en alltför stor bil. Det är en delvis krokig väg med snäva svängar. Och efter att ha kört den vägen så förstår jag varför en stor bil inte rekommenderas. Speciellt när det blåser hårt vilket det gjorde då vi körde där. Det hade dock inte varit omöjligt att köra där, men vi var alla överens om att vi fick en betydligt bättre upplevelse med en mindre bil. Eller mindre och mindre, vår bil var väldigt stor men liten om vi jämförde med husbilen.

Vi hyrde bil mellan Bozeman (Montana) och Jackson Hole (Wyyoming)

Vi hyrde en Chevy Tahoe via Auto Europe

Så, när det var dags att boka hyrbil så blev valet en Chevy Tahoe via Auto Europe. Vi valde att hämta upp den i Bozeman, Montana samt att lämna tillbaka den i Jackson, Wyoming.

Priset för en veckas hyra landade på ca 5500 kr, eller ca 900 kr per person. Helt okej prislapp för den friheten som den extra bilen skulle innebära för oss. Det kändes också skönt att faktiskt kunna parkera husbilen och bara ha den som bas under denna vecka. Och i efterhand så kan jag säga att beslutet var helt rätt och vi alla är eniga om att vi skulle göra precis samma sak igen.

Det enda biluthyrningsföretaget som erbjöd envägshyra var Avis. Det kostade ingenting extra. Förmodligen på grund av att Bozeman till Jackson är en populär sträcka att hyra bil mellan.

När man bokar hyrbil så bokar man oftast en typ av bil och inte ett särskilt märke eller modell. Eftersom vi hade husbilen så behövde vi inte tänka på att bilen skulle ha tillräckligt med utrymme för bagage, men då vi var sex personer så var det ett måste att vi alla skulle få plats. Därför bokade vi i klassen SUV som är en av två klasser som erbjuder 7 sittplatser.

När vi kom till uthyrningsdisken på flygplatsen i Bozeman så fick vi snabbt hjälp av en trevlig tjej som hade valt ut en Chevy Tahoe åt oss. Så efter att köpt till en tank bensin och kollat igenom bilen efter skador så var det bara att rulla iväg.

Både jag och mitt resesällskap gillar att ha en riktig GPS i bilen när vi reser i USA. Men att hyra GPS brukar ofta kosta ganska mycket, åtminstone runt 100 kr per dag vilket blir ganska mycket i slutändan. Så istället för att hyra GPS så hade vi med oss vår TomTom GO Basic. Innan vi åkte iväg så köpte vi även till en karta över USA för 355 kr.

Tips: En fördel med att boka via Auto Europe är att du alltid kan avboka fram till 48 timmar innan upphämtning.

Läs mer: Hyr bil i USA – detta är bra att tänka på innan du bokar

Vår silvriga Chevy Tahoe står längst fram till höger. Den här parkeringen är ett bra exempel på en plats där vi inte hade kunnat parkera husbilen – det var förbud mot husbilar här.

Boka campingplats i Yellowstone

Det finns totalt 12 campingar med över 2000 platser i Yellowstone. Det går att förboka plats på fem av dessa campingar medan resten är först till kvarn. Yellowstone National Park Lodges är de som har hand om reservationerna som öppnar sex månader i förväg, men då hade vi inte ens bokat flygbiljetter så att boka campingplats fanns inte på kartan. När det var dags att boka campingplats för oss så hade vi två alternativ – Bridge Bay Campground eller Grant Village Campground.

Jag valde Bridge Bay Campground då den campingen låg mest centralt för det vi ville se. Som tur var så fanns de datum jag ville ha kvar och jag kunde boka in oss för tre nätter. Det finns även begränsat med platser för stora husbilar och vill man vara säker på att få plats så rekommenderar jag att boka direkt när platserna släpps om du har möjlighet.

Om jag hade kunnat välja fritt bland alla campingar så hade jag valt att bo på Canyon Village Campground istället – den ligger mest centralt i parken. Det är även en av de mest populära campingarna så jag förstod nästan att vi inte skulle få tag på en plats där då vi var ganska sent ute med bokningen. Jag höll dock ändå även koll på ifall det skulle dyka upp några sista minuten avbokningar.

Bridge Bay är en av 12 campingplatser i Yellowstone.
Till höger i bilden så är incheckningsbyggnaden. Det gick snabbt och smidigt att checka in och vi fick bra hjälp av personalen.
Varje campingplats hade egen grill.
Tältdelen på campingen.

Spana efter djur i Yellowstone

Det viktigaste för oss i Yellowstone var att se djur. Helst björn och varg. Och bison såklart men det känns nästan omöjligt att åka till Yellowstone utan att se en enda bison. Vi såg inga vargar under detta besök men vi såg tre björnar vid tre olika tillfällen. Vi såg både svartbjörn och grizzlybjörn.

Svartbjörnen såg vi dock strax utanför själva nationalparken men inom området för Greater Yellowstone Ecosystem. Vi såg björnen i skymning så det var svårt att få bra bilder, men jag lyckades filma desto mer. Vi hade otrolig tur då vi var den enda bilen som var påväg tillbaka in i nationalparken, medan det var en lång kö av bilar i motsatt färdriktning. Vi hade dessutom björnen på vår sida av vägen.

Grizzlybjörnen såg vi en tidig morgon då vi åkt ut i gryningen för att spana efter djur. Att få se björn var på allas önskelista och vi behövde inte alls åka långt denna morgon innan Kenny fick syn på björnen som lunkade sakta över en öppen äng. Vi var ensamma med björnen under en bra stund. Här fick jag massor av bra bilder men ingen film då jag hade ett tungt zoomobjektiv på och inget stativ. När jag zoomade in så mycket som det gick så blev objektivet otroligt känsligt för minsta lilla rörelse och jag gav upp att filma redan innan jag försökt.

Vi åkte på vår soluppgångssafari själva denna gång – under första besöket till Yellowstone åkte vi runt med guide. Vi tyckte det var toppen att åka runt med en kunnig guide inför första besöket, men det är ju inte gratis och vi kände att vi inte skulle få ut lika mycket av en guide en andra gång.

Bra platser att spana efter björn i Yellowstone: Lamar Valley, Hayden Valley, Pelican Valley, Blacktail Plateau Dr, Fishing Bridge

Grizzlybjörnen som lugnt strosade runt på ängen.
En mäktig syn. Vi iakttog i säkert en halvtimme, helt ensamma.
Det finns gott om bison i Yellowstone.
Bison och människor som samsas om området. Man ska dock helst hålla sig minst 23 meter från bison.
En brun svartbjörn – det var nästan helt mörkt när jag tog denna bild.
Grizzlybjörn i Yellowstone – man bör hålla sig minst 91 meter från björnar och vargar. Vi var nog i alla fall 150-200 meter ifrån.

Sevärdheter som du inte bör missa i Yellowstone

Det finns oändligt med upplevelser i Yellowstone förutom att spana efter djur. Här hittar du gejsrar, varma källor, makalös natur och miltals med vandringsleder. De flesta som besöker parken håller sig till de sevärdheter som ligger närmast vägen så om du vill vara för dig själv så är rekommendationen att ge dig ut och vandra. Se bara till att inte glömma björnspray då du vistas ute i naturen.

Nedan så har jag listat några av de sevärdheter som jag gillar bäst och som jag tycker är ett måste i Yellowstone. Speciellt om det är ditt första besök där.

Grand Prismatic Spring

Det finns fler än ett sätt att uppleva denna färgglada varma källa. Om du kan så försök också att besöka Grand Prismatic Spring under en solig dag för det är då som färgerna syns allra bäst. När vi var där så var det tyvärr inte så soligt och vi fick inte se alla färgerna så tydligt som vi sett på bilder.

Jag minns inte riktigt hur varmt det var den eftermiddag som vi besökte Grand Prismatic Spring. Men under lite kyligare dagar, eller då det är molnigt, så brukar det komma mycket ånga från källan. Det är visserligen jättevackert med ånga, men det betyder också att alla färgerna inte kommer att synas på samma sätt som under en solig dag.

Tre olika sätt att uppleva Grand Prismatic Spring

1. Grand Prismatic Spring Boardwalk – Parkera vid den officiella parkeringen och promenera runt i området med hjälp av spångar. Närmare än såhär kommer du inte att komma. Det är en häftig känsla att gå mitt i naturen såhär och något som jag inte hade räknat med var att stå mitt bland ångan. Det var nog bland det häftigaste.
  2. Grand Prismatic Spring Overlook – Parkera vid parkeringen till Fairy Falls trail. Sen följer du grusvägen/vandringsleden i ca 1 km tills du kommer fram till en utsiktsplats. Det är skyltat så att du ska hitta rätt. Följ bara anvisningarna mot “Grand Prismatic Spring Overlook”.
  3. Grand Prismatic Spring från ovan – Åk helikopter och se den varma källan från ovan. Det har jag inte gjort men det står högt upp på listan ifall jag åker tillbaka till Yellowstone.
Här börjar boardwalken från parkeringen vid Grand Prismatic Spring.
Området vi befinner oss i kallas för Midway Geyser Basin och förutom Grand Prismatic Spring så finns även tre gejsrar till; Excelsior Geyser, Turquoise Pool och Opal Pool.
Detta var faktiskt den geyser jag gillade bäst, just på grund av den blåa härliga färgen och all ånga.
Idag så är Excelsior Geyser inte längre en aktiv geyser. Under tiden som den var aktiv så var den världens största geyser.
Vi var inte ensamma om att vilja se Grand Prismatic Spring på nära håll.
Den gula, orange och bruna färgen som omgiver den varma källan kommer från termofiler – värmeälskande mikroorganismer.
På grund av ångan så fick vi tyvärr inte se den varma källan när färgerna är som starkast och bäst.
Det är ca 800 meter att promenera runt bland geysrarna.
Turquoise Pool

Grand Prismatic Spring Overlook

( bilderna nedan är tagna från utsiktsplatsen som jag beskriver i texten ovan )

Vi parkerade vid Fairy Falls Trailhead för att börja den korta vandringen/promenaden till utsiktsplatsen.
Hela området här kallas för Midway Geyser Basin.
Denna led är ganska ny. När vi var här 2016 så fanns den inte men folk tog sig ändå upp hit för att se ut över Grand Prismatic Spring så då bestämde man att det är lika bra att göra en officiell väg dit.
Framme vid utsiktsplatsen!
Det var mindre folk nere vid boardwalken än när vi var där för bara en kort stund sen.
Grand Prismatic är den största varma källan i Yellowstone och anses vara den tredje största i hela världen.
Det var så fint med ångan som dansade över källan. Jag hade svårt att lämna platsen.
Yoda fick (såklart) följa med.
På väg tillbaka till parkeringen för att åka vidare mot Old Faithful.

Grand Canyon of Yellowstone

Det finns många utsiktsplatser i området vid Grand Canyon of Yellowstone – några ligger längs North Rim Drive och några längs South Rim Drive. Vi besökte båda under en varm sommardag i juli och den som var populärast verkade vara North Rim Drive. Hur vet jag det? Först så fick vi köa för att ens komma in på den vägen och när vi väl kom fram till parkeringarna så fanns det inga platser. Istället för att spendera halva dagen där så smet jag iväg från bilen för att ta några snabba foton medan vi fortfarande stod i bilkön.

Vi hade inga problem att få parkering vid South Rim Drive någon timme tidigare och efter att ha sett utsikten från båda sidorna så kom jag fram till att jag gillade utsikten från Artist’s Point längs South Rim Drive allra bäst. Här har du bästa utsikten över Lower Falls of Yellowstone. Bäst utsikt över Upper Falls of Yellowstone tyckte jag var från Upper Falls View, också längs South Rim Drive.

Jag kanske också ska poängtera att jag aldrig gick hela vägen fram till Brink of the Lower Falls på grund av tidsbrist och för att vi inte lyckades få en parkering, men efter att ha sett bilder därifrån så gör sig denna utsiktsplats sig bäst om du går fram hela vägen. Från utsiktsplatsen vid parkeringen så ser man inte riktigt hela vattenfallet.

Grand Canyon of Yellowstone – South Rim Drive: Artist’s Point
Grand Canyon of Yellowstone – South Rim Drive: Upper Falls View
Grand Canyon of Yellowstone – North Rim Drive: Brink of the Lower Falls
Grand Canyon of Yellowstone – North Rim Drive: Lookout Point
Grand Canyon of Yellowstone – North Rim Drive: Inspiration Point

Old Faithful

Kanske Yellowstone’s mest besökta sevärdhet och med all rätt. Old Faithful har utbrott ungefär var 91:e minut och du gör helt rätt i att planera ditt besök efter det. För även om det är fullt med människor här så är det också en väldigt häftig upplevelse.

En kväll efter att vi hade grillat så kom vi spontant på att vi skulle åka till Old Faithful lagom till solnedgången. Men vi hade ingen mobiltäckning där så vi kunde inte kolla vilka tider som gällde för utbrotten. Vi åkte helt enkelt dit på vinst eller förlust.

Tyvärr så kom vi fram ungefär fem minuter försent. Vi valde dock att vänta till nästa utbrott och då hade det precis börjat bli lite för mörkt. Eftersom jag fotograferade med lång slutartid så fick jag ändå några bra bilder, men i verkligheten så var det svårt att se.

Vi valde att åka tillbaka dagen efter och då tajmade vi in solnedgången lite bättre.

Old Faithful Lodge.
Old Faithful är den första geyser som fått ett officiellt namn i en nationalpark. Man säger att namnet är välförtjänt då gejsern är väldigt punktlig – utbrottsintervallet är ungefär 91 minuter.
Utbrotten varar mellan 1-5 minuter och höjden på utbrotten är mellan 32 och 56 meter.
Old Faithful ligger i Upper Geyser Basin och det finns otroligt många gejsrar i detta område.
Det började ryka väldigt mycket från marken när skymningen kom.
Äntligen! Var det värt att vänta på utbrottet? Absolut.
Old Faithful.

Bonustips för dig som har en extra dag över

Beartooth Highway och cowboystaden Cody

Att köra längs Beartooth Highway har varit en dröm för mig i ungefär tre år nu. Det var då jag först läste om vägen som går högt över träden och jag hade hoppats på att vi skulle hinna åka där under vår första roadtrip i USA. Då var vi i Yellowstone i slutet av maj och vägen hade inte riktigt öppnat för säsongen om jag minns rätt. Oavsett så hann vi aldrig åka den vägen då.

Beartooth Highway är 68 miles lång – eller 109 km. Vägen börjar strax utanför Red Lodge i Montana och slutar nära den nordvästra entrén till nationalparken Yellowstone. Vägen har en höjning från 1,600 meter till 2,400 meter under ca 19 kilometer.

Så när vi nu planerade att besöka Yellowstone igen så stod Beartooth Highway högt upp på min önskelista över platser att se. Våra dagar där var lite löst planerade med vad vi skulle se och göra, men tanken var också att vi skulle kunna vara spontana. Så efter några dagar med mycket natur så beslutade vi att vi åker till cowboystaden Cody och sen tillbaka till campingen via Beartooth Highway.

Sevärdheter i Cody

• Old Trail Town (utemuseum)
  • Buffalo Bill Center of the West
  • Cody Nite Rodeo
  • Downtown Cody
  • Cody Dug Up Gun Museum
  • Cody Firearms Experience
  • Wayne’s Boot Shop
  • Cowtown Candy Company (testa deras Cody Crunch och Cowtown Crunch)
  • Cody Heritage Museum
Välkommen till Cody!
Vår trogne Chevy.
Jag älskar cowboystäder.
Old Trail Town är ett utomhusmuseum med en samling av historiska western byggnader och föremål, från 1879 till 1901. Det kostar 10 dollar för ett besök. Vi gick dock aldrig in då vi redan hade besökt en annan liknande plats under resan.
Hos Cody Firearm Experience så kan du testa att skjuta gevär och pistoler. Vi stannade till där och kollade, men valde att inte skjuta då det kostade ganska mycket. Vi besökte även ett liknande ställe (Las Vegas Battlefield) under en tidigare resa så vi kände att vi redan hade testat detta.
De hade en utställning med vapen i entrén.
Irma Hotel är ett landmärke i Cody som är byggt av William F. Cody, mer känd som Buffalo Bill. Han är en av stadens grundare och döpte hotellet efter sin dotter Irma Cody.
Annie’s Soda Saloon serverar klassiska ice cream sodas och shakes.
Vi fick provsmaka Cody Crunch på Cowtown Candy Company och det var så gott!
Ångrar lite att vi inte provade på Cassie’s – maten ska vara bra här har jag läst.
Cody Heritage Museum

Sevärdheter längs Beartooth Highway

• Stanna till vid alla utsiktsplatser
  • Top of the World Store
  • Beartooth Lake
  • Beartooth Pass Vista Point
  • Welcome to Montana skylten
  • Rock Creek Vista
Beartooth Scenic Byway börjar strax utanför Red Lodge i Montana.
Beartooth Highway är normalt öppen mellan slutet av maj fram tills snön kommer.
Vi stannade till vid Rock Creek Vista och möttes av dessa små djur.
Parkering med utsikt!
Det tar ca 2 timmar att köra längs Beartooth Highway utan stopp. Självklart gjorde vi en massa stopp.
Ser du vägen som ringlar sig?
Vi lämnade Montana och åkte in i Wyoming.
Det finns massor av glaciärsjöar här uppe.
Det blåste otroligt mycket när vi äntligen hade tagit oss till toppen av vägen så det blev inga längre promenader eller stopp.
Kan du skymta Bear’s Tooth där bland bergen i bilden?
Det är kallt ute, speciellt i shorts.
Men Jimmy är tapper och poserar snällt framför skylten.
Det fanns massa snö här uppe trots att det var i mitten av juli.
Känslan av att vara högst uppe i världen.
Jag hade tänkt att vi skulle stanna till vid Top of the World Store men vi kom dit precis efter att de hade stängt för dagen.
Det finns allt från mat, boende och bensin vid Top of the World Store.
Vi åkte tillbaka in i Montana.
Cooke City, Montana.
En av de sista bilderna jag tog under denna dag. Sen försvann det sista ljuset och det blev kolsvart ganska snabbt.