Checka in: Adelaide Hostel, San Francisco

Jag har skrivit det förut och jag kommer säkert att skriva det igen. San Francisco är en otroligt dyr stad att semestra i, det har jag upptäckt efter två besök där. Att hitta boende för en rimlig peng är lättare sagt än gjort! Jag reste hit tillsammans med KLM för att göra en roadtrip i USA och började med att spendera två nätter i den mysiga staden.

Så hur löser man det då om man vill upptäcka staden ändå? Och hur gör man om man är ensam och har en ännu mindre budget att spendera på boende? Jag löste det på det bästa sätt som jag vet, jag checkade in på ett vandrarhem. Valet föll på Adelaide Hostel som ligger i hjärtat av San Francisco, med gångavstånd till Union Square. Under mitt förra besök så bodde jag i ungefär samma område och tycker det är väldigt bra där. Men då var jag inte ensam = hade en högre budget för boende.

golden-gate-bridge-1

Sovsal eller privat rum?

Som vanligt så väljer jag alltid ett privat rum då det finns möjlighet till det. Adelaide Hostel har både och, samt även familjerum.  Alla privata rum har egen dusch/toalett medan sovsalarna har delade duschar/toaletter. Jag bodde i ett trebäddsrum och det fanns inte mycket på rummet förut sängarna. Men det är väl kanske det som är tanken med ett vandrarhem. Att man inte ska hänga på rummet, utan umgås med andra resenärer. Utanför rummet så fanns ett stort allrum där man istället kunde sitta i de mysiga sofforna.

I duschen så stod tre små reseflaskor med schampoo, balsam och duschkräm. Det hade jag inte förväntat mig då det är ett vandrarhem, men jag blev otroligt glad för jag tog inte med mig något av det. Jag hade tänkt att jag skulle köpa det på plats, men såklart glömde jag bort det under min kvällsrunda efter att jag hade landat. Och jag upptäckte inte det förrän på morgonen och då var det ju såklart lite sent att komma på det. Så ett stort plus i kanten för det! Ett annat plus i kanten är att på Adelaide Hostel så ingår det täcke, kudde och sängkläder – även om du bor i sovsal.

Adelaide Hostel

Gratis frukost

Mellan 7-10 på morgonen så serveras en gratis frukost bestående av kaffe/te/apelsinjuice, havregrynsgröt, muffins, bagels, rostat bröd, färsk frukost, cream cheese och Nutella. Enligt Adelaide Hostel så serverar de den bästa gratis vandrarhems frukosten i hela San Francisco. Inte alls så tokigt och perfekt för den prismedvetne. I San Francisco så är det lätt att sätta sprätt på stålarna och att då slippa köpa frukost ute kan vara väldigt tacksamt. Det finns ju så mycket annat att göra för de pengarna!

Övriga faciliteter

Det finns ett stort kök som är öppet mellan 7-22 samt ett tvättrum med gratis tvättmedel som är öppet dygnet runt. Internet/wifi är gratis och det finns även datorer som är gratis att använda.

De erbjuder även rabatterat pris med Airport Express – bokar du i förväg och uppger att du bor på Adelaide Hostel så kostar en resa från/till flygplatsen $10 istället för originalpriset som är $17. Det är en shuttlebuss som tar dig till/från vandrarhemmet och jag valde det alternativet istället för att ta taxi/Uber/Lyft (det blir dyrt när man är ensam) och jag kände inte heller för att prova på BART då jag skulle fått släpa på min väska i en kilometer.

Det tog en liten stund innan vi var framme, trots att jag var den enda resenären i bussen. Men vi stannade bland annat och tankade, vilket jag tycker är lite oprofessionellt. Sen så körde chauffören mig först till fel vandrarhem… Men fram kom jag till sist och skulle inte tveka på att använda tjänsten igen om jag reser till San Francisco själv.

Adelaide Hostel

Dagliga aktiviteter

Något som många vandrarhem erbjuder idag är dagliga gemensamma aktiviteter. Adelaide Hostel erbjuder allt från filmkväll och pubrunda till gratis kvällsmåltider. Något som jag själv hade velat hänga med på var torsdagens utflykt till Twin Peaks på kvällen, men då hade jag redan åkt från staden.

Tips på saker att göra i San Francisco

Jag gillar verkligen San Francisco och trots två besök där under det senaste året så känner jag mig inte alls nöjd! Det är en stad värd att utforskas ordentligt. Jag har tidigare skrivit lite om saker att göra i San Francisco, om Alcatraz och om San Francisco Dungeon bland annat.

adelaide-hostel-san-francisco-10

Priser på Adelaide Hostel

För en säng i sovsal så börjar priserna på $33 beroende på hurdan sovsal du väljer. Vill du hellre bo i ett privatrum så börjar priserna på $80 för ett dubbelrum. Det största rummet är ett stort familjerum där man kan vara max 7 personer. Här hittar du Adelaide Hostel’s egna hemsida ifall du vill veta mer om de olika rummen eller priser.