Årskrönika 2018 – en tillbakablick på årets resor

Jag har fortfarande svårt för att skriva 2019, det brukar ta mig runt en månad eller så innan det fastnar. Innan jag förstår att det faktiskt är ett nytt år vi är inne på. Kanske är det delvis för att det inte känns annorlunda, det finns liksom ingenting som verkligen markerar det nya året. Inga nya känslor, utan allt är precis som förut. Fast 2019 ska bli ett bra år har jag bestämt mig för. 2018 har varit okej, men inte det bästa året i mitt liv.

Jag får alltid prestationsångest av att skriva sådana här inlägg, för det känns som att jag måste ha massor att skriva och berätta om. Under 2018 så har jag dock hunnit med en hel del. Mycket mer än vad jag trott. Jag brukar ofta känna så, att jag inte har hunnit med någonting alls under året. Men så ska jag skriva ett inlägg där jag går igenom allt och inser att jag har ju helt fel. Att jag visst har hunnit med mycket.

Här kommer min sammanfattning för 2018. Den ser lite annorlunda ut än förra årets sammanfattning, för då reste jag i stort sett varje månad och delade upp inlägget i månader. Det har jag inte gjort under 2018 så istället fokuserar jag på att berätta om de resor som jag har gjort.

Mertajärvi – fyra gånger på ett år

En plats jag har återkommit till väldigt ofta under 2018. Hela fyra gånger faktiskt. Jag började och avslutade 2018 här, samt så blev det även en påsk- och sommarresa hit. Inte mig emot, det är alltid skönt att komma “hem” och hälsa på. För även om jag inte bor där längre så kommer det alltid att vara hemma.

Under vintern så blev det många dagar i skogen, med skoteråkande, grillande och så hann jag även åka på en liten mini-workation i Gällivare tillsammans med Jennifer och Amanda. Och just det, en spontan roadtrip till Stora Sjöfallet blev det också!

Under sommaren så fotograferade jag rävungar vid vägkanten, njöt av vackra solnedgångar och den varmaste sommaren jag minns. Man ska ju inte klaga, men jag föredrar ändå lite svalare väder.

Norra Sverige i vinterskrud
Vackra Sommar-Sverige

Winter Workation i Åre

I slutet av januari så tog jag Snälltåget upp till Åre för att spendera en långhelg tillsammans med andra medlemmar i Influencers of Sweden på en Winter Workation. Vi bodde på Holiday Club som även fungerade som vår bas, där vi hade workshops och även åt middag tillsammans på Grow. Jag hann även med att besöka ett fruset vattenfall och det var härligt att få umgås med andra kreativa människor.

Vildmarksvägen

När jag och Kenny bilade upp till Lappland så åkte vi via Vildmarksvägen. En väg som jag har velat åka i många år och äntligen var det dags. Det blev dock en väldigt kort vistelse här och jag vill faktiskt väldigt gärna åka tillbaka och spendera fler dagar här. Lättillgänglig vildmark. Inlägg från denna resa kommer snart.

Det finns mycket att upptäcka längs Vildmarksvägen

Roadtrip genom Sverige

När det var dags att åka hem från Mertajärvi under sommarens besök så passade jag på att bila hem själv. Kenny var tvungen att åka hem lite tidigare. Jag började med att upptäcka lite av Nord Norge (läs mer om denna del under Norden nedan) men hann även med ett besök upp på Nuolja i Abisko, stanna och äta i Gällivare och se lite mer Jokkmokk och Kvikkjokk. Jag gjorde även en kort vandring i nationalparken Muddus.

Helsingfors & Åland

I januari så åkte jag till Helsingfors för att deltaga i Nordic Bloggers Experience, där en del av resan även innebar några dagar på Åland. En plats som är så nära Sverige men ändå så långt bort. Jag skulle gärna besöka Åland igen, gärna under sommartid. I Helsingfors så hängde jag även på resemässan MATKA.

Åland

Bilresa genom Nord Norge

När det var dags att åka hem från Mertajärvi under sommarens besök så passade jag på att bila hem själv. Kenny var tvungen att åka hem lite tidigare. Jag började med att upptäcka lite av Nord Norge. Jag besökte Tromsö, Sommaroy och bilade igenom ögruppen Senja.

På bilresa genom norra Norge

Tallinn

Jag åkte på en pressresa till Tallinn tillsammans med Johanna Elisabet. Vi upptäckte staden mestadels på egen hand men åt lunch och middag tillsammans. Ett väldigt bra koncept då vi ville uppleva olika saker under vår tid i staden, men ändå slapp äta ensamma.

Jag upptäcker Tallinn på egen hand

Kryssning till Riga / Jurmala

I februari så var det dags för en kryssning till Riga tillsammans med NordicTB. Vi hade konferens under tiden på båten och under våra timmar på land så hade vi fått välja bland olika aktiviteter. Jag valde att åka till Jurmala och där ingick även en timme på spa vilket var perfekt efter en promenad genom ett kyligt Jurmala.

På NordicTB-konferens till Riga med utflykt till Jurmala

Cardiff, London & Brighton

I april så åker jag och Kenny till England och Wales. Kenny visste inte alls om vart vi skulle åka och blir glatt överraskad när vi är framme i Cardiff. Vi möter även upp Jimmy och Tony i London innan vi tar tåget för att spendera sista natten i Brighton.

England & Wales

Genevé och Zermatt

I maj så åkte jag till Genevé på en pressresa tillsammans med Ida. Vi upptäckte staden på egen hand under några dagar och innan vi åkte hem så hann vi även med att besöka Zermatt.

Jag upptäcker Genevé tillsammans med Ida
Zermatt

Groningen

Jag åkte direkt från Schweiz till Amsterdam, där jag sen tog tåget till Groningen. Här mötte jag upp Camilla och vi upptäckte Groningen tillsammans under några dagar. Vi fick bland annat se Vadehavet.

Jag upptäcker Groningen tillsammans med Camilla

Vorarlberg

I slutet av juni så åkte jag och Kenny till Vorarlberg i Österrike. Här vandrade vi ned för berg och åkte linbana för att få uppleva magiska utsikter över bergen. Vi övernattade även vid en otroligt vacker alpinsjö och körde längs en brant och vacker väg.

Naturupplevelser i Vorarlberg

Robin Hood-resa i England

I juli så åkte jag på en veckas lång pressresa till England, där fick jag uppleva Timber Festival och resa runt i Robin Hoods fotspår. Det blev både ridning, bågskytte och stadsvandring.

En Robin Hood-inspirerad resa genom England

Brighton

En resa som jag nog inte alls har nämnt något om här i bloggen är resan till Brighton. Det var medvetet då jag ville åka iväg utan att känna press på att uppdatera sociala medier överhuvudtaget. Det blev två nätter i staden, långa promenader och en konsert med Clare Bowen.

Brighton, England

Statistik 2018

Antal resor under 2018: 13
Antal länder jag har besökt under 2018: 9
Antal nya länder under 2018: 2

Några tankar om året som gått

Det blev “bara” 13 resor under året, jämfört med året innan då jag var iväg på hela 25 resor. Att inte resa lika mycket var ett av mina mål och utan att ens fundera så mycket mer på det under året som gick så lyckades jag minska väldigt bra. Jag är väldigt nöjd med alla resor som jag gjort, det blev en bra mix.

Jag började skriva månadssammanfattningar i januari, men det konceptet höll sig inte i. Varför vet jag inte. Egentligen är det ju ett bra koncept som jag uppskattar hos andra så jag ska kanske försöka komma igång med det igen? Det är ju ändå roligt att läsa igenom såhär i efterhand.

Jag öppnade en webbshop under 2018, som det har gått lite sådär med. Största anledningen tror jag är att jag varit dålig på att marknadsföra. Det ska jag ändra på under 2019.

Det blev många inlägg om USA under året och jag har fortfarande så mycket kvar att skriva och berätta om. Jag har även massa andra resor gjorda under 2018 (och även tidigare år) som jag inte har fått upp inlägg om, men det kommer! Här är det slow-blogging for hela slanten.

Min sista resa under 2018 blev den till Brighton och det var i september. Att det inte blev några fler resor var väldigt medvetet då jag kände att jag behövde ta en paus. Jag ska berätta mer om varför men vet inte riktigt om jag är redo än. Ibland när jag tänker tillbaka på året så känns det lite tråkigt att inte ha rest någonstans alls under så lång tid, men samtidigt vet jag att det var väldigt välbehövligt med hemmatid.

Roadtripkampanjen jag gjorde tillsammans med NordicTB och Latvia Tourism blev nominerad till en World Travel Award vilket var otroligt häftigt!

Jag vann andra pris i Momondo’s Open World Awards tävling för bästa video.